28 December

Aas jij op engagement? Stop daar mee!

Niets is zo fijn als een Facebookpost met honderden likes en reacties. Je ziet de engagement-teller oplopen en denkt, dit soort content moet ik vaker inzetten. Je doet er nog een schepje bovenop en roept je fans op om te taggen! En dan… komt Facebook met een aangepast algoritme.

Azen op betrokkenheid
Posts waarin je specifiek op interactie stuurt met like, tag, stem, deel en reageer, worden door Facebook ‘engagement baiting’ genoemd. Aas voor je content waarmee je mensen verleidt tot interactie. De posts waarmee je oorspronkelijk een groter organisch bereik creëerde, zorgen binnenkort juist voor het tegenovergestelde.

Vis niet achter het net!
Het gros van de gebruikers ziet op Facebook het liefst nuttige en informatieve posts die authentiek zijn. Berichten waarin je nadrukkelijk om interactie vraagt, worden gezien als spam. Om die reden past het sociale medium haar algoritme aan. Met tonnen aan misleidende posts in hun database, wordt engagement bait achterhaald en minder getoond in de nieuwsfeed. Facebook zal het nieuwe algoritme de komende weken uitrollen.

Door de mazen van Facebook
De woorden taggen, liken, reageren, stemmen en delen zorgen er straks dus voor dat je bericht minder wordt getoond. Af en toe een post met engagement bait kan prima. Het zal alleen niet de resultaten opleveren in bereik die je gewend bent. Wanneer je besluit je aas vaak te blijven posten, zal het organische bereik van je pagina steeds verder dalen.

Blijf relevant!
Eerder postten we een blog over de interactie op content die je niet kunt meten. Zonde om je blind te staren op de cijfers die je wel ziet. Het positieve daaraan is dat er meer met je merk gebeurt dan je door hebt. Houd dat ook bij deze aanpassing van Facebook in je achterhoofd! Het is en blijft belangrijk om content te maken voor jouw doelgroep en niet alleen maar omdat het een hoge betrokkenheid oplevert.

Nu ben ik nieuwsgierig naar jouw mening. Denk jij dat engagement bait jouw Facebookposts succesvol maakt of kun je ook succes hebben zonder?

Anne Fleur Boschman
Fan van contentmarketing. Liefde voor fail.
Terug