Wat is affiliate marketing?

Sommige mensen denken dat affiliate marketing bannering is (of display) met als enige verschil dat de vergoeding op basis van CPO, CPA of CPL is, in plaats van op basis van CPC. Dat is niet zo, hoewel performance based advertising wel een groot deel van de omschrijving van affiliatemarketing dekt.
Affiliatemarketing is meer dan bannering alleen, dus er zijn verschillende soorten affiliates te onderscheiden. In een andere blogpost ga ik verder in op de verschillen tussen deze partijen en de manier waarop je het kanaal optimaal kunt inrichten voor deze spelers.
- Spaarprogramma’s, zoals MoneyMiljonair en EuroClix

- Vergelijkingssites

- Contentwebsites

- Voormalige CPM-mailpartijen

- Cashback sites

- Actiecodesites

- Adwords affiliates (deze vallen ook in alle andere categorieën)

Deze partijen zijn allemaal aangesloten bij het zogenaamde affiliate netwerk. Adverteerder en affiliate (door sommigen ook wel Publisher genoemd) werken dus niet direct samen, maar werken beiden samen met het netwerk, dat ook de betaling, tracking en facturatie betaalt.

Hoe werkt het?
1. Er ontstaat een samenwerking tussen adverteerder (bijvoorbeeld Centraal Beheer Achmea) en netwerk (bijvoorbeeld M4N)

2. Het netwerk levert een zogenaamde pixel aan, die op de bedankpagina van de adverteerder moet worden gezet.

3. De adverteerder ontwerpt banners en mailuitingen en zet deze in het netwerk. Ook plaatst de adverteerder linkjes in het netwerk. Het netwerk zorgt voor de tracking.

4. De adverteerder spreekt een bepaalde vergoeding af met het netwerk. Deze is ook voor affiliates te zien.

5. Een affiliate, bijvoorbeeld http://www.bbq-outlet.nl/ meldt zich aan voor het programma van de adverteerder in het netwerk.

6. De adverteerder keurt de affiliate en geeft aan dat hij het goed vindt dat deze affiliate zijn bannermateriaal of linkjes gebruikt.

7. De affiliate plaatst de banner op zijn website.

8. Een bezoeker komt op de website van de affiliate en klikt op de banner. Er wordt een cookie geplaatst op de PC van de bezoeker.

9. De bezoeker gaat door naar de website van de adverteerder en koopt iets.

10. Op de bedankpagina staat de pixel van het netwerk. Die pixel herkent de bezoeker en geeft een seintje aan het netwerk. Bijvoorbeeld: “er is een autoverzekering verkocht met een aantal herkenbare variabelen.”

11. Na keuring van de sale in het netwerk door de adverteerder, wordt de affiliate uitbetaald en krijgt de adverteerder een factuur voor deze sale.

Met uitzondering van de eerste 7 stappen en stap 11, gaat alles automatisch. De eerste stappen hoeven maar één keer gezet te worden, daarna doet de techniek het werk.

  • MoneySeeker

    Ziet er goed uit! Helder artikel!