19 October

Content marketing: we doen het allemaal fout

De negen meest voorkomende fouten in contentmarketing. Laten we leren van onze fails.

1: Doen alsof je ergens verstand van hebt
Laat ik beginnen bij mij zelf. Voor een opdrachtgever plaatste ik het allereerste bericht op Facebook. Het ging om een weetje over een vinvis, maar ik plaatste er een foto van een walvishaai bij. Oplettende fans hadden dat gelijk in de gaten en plaatsten negatieve reacties. Weet dus waar je over praat of check je informatie.

2: Niet weten wie je doelgroep is
Er bestaan drie kernbegrippen in contentmarketing: merk, doelgroep en boodschap. Vooral de doelgroep wordt vaak vergeten. Als je niet weet wie je doelgroep is, kun je geen goede content schrijven. Je moet immers weten wat haar interesses zijn. Alleen als je schrijft over wat jouw doelgroep interesseert, krijg je de aandacht.

3: Schrijven wat je zelf leuk vindt
Mijlpalen zoals het 25-jarig jubileum van een college of de bestickering op de auto van de zaak, kunnen heel erg tof zijn.  Maar dit is niet perse informatie die interessant is voor je fans. Schotel hen nieuwtjes voor die bij hun interesses passen.

4: Een boodschap creëren die niet bij je past
Stel je doelgroep is actief op Snapchat, maar je vindt het zelf helemaal niet leuk om Snapchat content te maken. Vraag of een collega dit wil oppakken, of doe het helemaal niet. Je moet je wel lekker voelen bij je eigen communicatie. De kans is groot dat je anders ‘nep’ overkomt en alsnog de plank misslaat.

5: Lange lappen tekst plaatsen
Hoe interessant dat nieuwsartikel is of hoe entertainend die blogs ook zijn, plaats die lap tekst niet direct door op LinkedIn of Facebook. In die omgevingen hebben mensen geen zin om lange verhalen te lezen. De kans dat jouw doelgroep de blog leest op je website is velen malen groter. Marketeers gebruiken Facebook en LinkedIn om mensen naar websites trekken. Een linkje met wat uitleg is dan voldoende. Of gebruik Facebooknotities of de long posts op Linkedin.

6: Reacties negeren
Sluit je ogen en beeld je deze situatie in: je komt iemand tegen op straat die je vraagt: “Hoe is het?” Hij antwoordt: “Goed, hoe gaat het met jou?” Jij loopt weg zonder iets te zeggen. Dat is toch vreemd? Kijk hier voor uit binnen je online communicatie. Veel marketeers stellen vragen in hun posts, om engagement op te wekken. Dan  is het wel zo netjes om op reacties te reageren.

7: Leads als doel hebben
Contentmarketing is voor de lange termijn. Je bouwt aan een positie tussen de oren van je doelgroep. Daardoor wordt het uiteindelijk makkelijker om leads binnen te halen. Maar dit moet niet je doel zijn. Zie contentmarketing als ondersteuning van je sales. Dus bind je doelgroep met contentmarketing en tover ze om tot een lead met een campagne.

8: Plaatsen en nooit meer meten
Voordat je content is geplaatst, heb je al een heel proces doorlopen. Schrijven, redigeren, beelden maken en ga zo maar door. Maar het houdt daarmee niet op. Maak gebruik van alle data rond je content. Dit is namelijk een schat aan informatie! Met de data kun je jouw content evalueren en optimaliseren. Zo kun je keer op keer je content verbeteren.

9: Prikkelen op de verkeerde manier 
Met dit artikel krijgen we waarschijnlijk veel clicks. Zeker onder de doelgroep contentmarketeers die op hun emotie aan worden aangesproken. Of op hun teentjes zijn getrapt. Je leest dit, dus ik heb je in ieder geval te pakken. Of ik ook de juiste snaar heb geraakt, is nog maar de vraag. Misschien zit ik met mijn fails wel voor altijd negatief tussen jouw oren. Probeer je doelgroep dus met een leuke boodschap te bereiken!

Welke fantastische en falende voorbeelden kom jij tegen in de wereld van contentmarketing? Laat het weten in een reactie!

Willeke Stam
Gek op content met een voorliefde voor kattenfilmpjes.
Terug