28 November

In 6 stappen naar een gevulde contentkalender

Ga je content schrijven? Zorg voor een goede planning! Zomaar posts schrijven zonder een plan vooraf of pas op het allerlaatste moment heeft geen positief effect op je resultaten. Creëer rust in je hoofd en begin op tijd. In dit blog onthullen wij onze werkwijze in 6 stappen.

Stap1: Tel het aantal posts dat je wilt schrijven
We gaan ervan uit dat je de strategie al geschreven hebt. De thema’s zijn bepaald, je kunt dus aan de slag. Ga nu niet in 1 keer schrijven, maar tel eerst hoeveel posts je nodig hebt voor de komende maand. Voor Facebook adviseren wij 3 á 4 berichten per week te posten, voor LinkedIn minimaal 2.

Stap2: Zet een tekstdocument klaar
Maak een standaard tekstdocument met hierin je thema’s en opbouw van de posts. Wanneer je de input verzameld hebt, hoef je deze alleen nog maar in te vullen. Ook is het handig om er een overzicht met bijzondere dagen in te vermelden. Dit document zorgt ervoor dat je niets over het hoofd ziet!

Bouw je posts als volgt op! (Facebook + LinkedIn)
Onderwerp:
Tekst:
(Eventueel) titel:
(Eventueel) subtitel:
Tekst in afbeelding:
Link:

Stap 3: Op zoek naar content
Ga op zoek naar wat er deze maand speelt. Welke bijzondere dagen zijn er en waar wil je op inhaken? Via inhaakkalender vind je de inhakers per maand. Kijk binnen je bedrijf naar lopende acties en bijzonderheden. Zijn er zelfgeschreven blogs die gedeeld moeten worden? Neem deze mee in je overzicht. Struin vervolgens het internet af, lees blogs en bekijk video’s. Het kleinste zinnetje kan al worden omgezet in een waardevolle post. Houd dit in gedachten.

Stap 4: Verzamel de mooiste visuals
Visuals maken je bericht af. Zet deze in een herkenbaar grid, zo zien jouw lezers in 1 oogopslag wie de afzender is. Probeer daarnaast zoveel mogelijk variatie te bieden. Dit doe je door af te wisselen met verschillende formaten, normale posts, video, diashows en GIF-jes.

Stap 5: Content klaar? Maak een contentkalender!
Als alle content geschreven en goedgekeurd is, kun je aan de slag met de contentkalender. Deze maak je eenvoudig in een excelbestand. Houd rekening met bijzondere data: plaats deze berichten als eerst. Vermeld verder de tijd van plaatsing en voor welk medium het bericht bedoeld is. Je kunt er ook voor kiezen om per medium een aparte contentkalender te maken.

Stap 6: Inplannen maar!
Heb je alle stappen doorlopen? Dan kun je beginnen met inplannen! Doe dit op Facebook via bedrijfsmanager/publicatietools. LinkedIn heeft helaas geen tool om berichten in te plannen. Wel kun je ervoor kiezen om dit via een ander programma te doen, bijvoorbeeld Coosto.

Meer weten over contentmarketing? Lees dan ons blog over het vertellen van jouw merkverhaal of download het witpapier.

Terug