facebook custom audiences
27 May

Custom audiences

Facebook heeft een dik jaar geleden custom audiences geintroduceerd, maar wij komen steeds meer erachter dat dit nauwelijks nog gebruikt wordt door adverteerders. Dus dan is het een blog waard om uit te leggen wat het is en waarom het van belang is dat je dit gebruikt.

Custom audiences

Adverteerders investeren steeds meer budget in het genereren van fans voor hun Facebook pagina. Naast content marketing zetten adverteerders ook advertenties in om nieuwe fans te krijgen. Dit gebeurt vaak met veel verschillende advertenties, bijvoorbeeld sponsored stories tot aan page likes en app installs. Zo biedt Facebook een legio aan mogelijkheden om de doelgroep tot in tientallen deelnemers klein te maken door targeting mogelijkheden zoals, leeftijd, sexe, land, interesses, etc.

Daarnaast biedt Facebook ook de mogelijkheid om een eigen database bestand te uploaden. Dit wordt Custom Audiences genoemd. Facebook matcht de emailadressen in het (csv)bestand met de emailadressen die bekend zijn bij Facebook van de FB-user. Zo wordt er een match gelegd tussen een extern emailadres en het mailadres dat Facebook bekend is. Zo kan er “getarget” worden op emailadressen.

Hoe werkt “custom audiences”?

Custom audiences - 5 stappenIn vijf stappen kun je beginnen met custom audiences. Het werkt simpel en veilig.

  1. Uploaden klantendatabase; (emailadressen in csv bestand) naar FB
  2. Het uploaden gebeurt encrypt; Zodoende kan FB nooit achterhalen welke emailadressen geupload worden. Dit is ook dichtgespijkerd in hun eigen privacy statement.
  3. Advertenties maken; De target group is dan de klantendatabase.
  4. Target group krijgt de advertenties voorgeschoteld.
  5. Advertenties blijven optimaliseren en vernieuwen naar aanleiding van data.

Resultaten

Het zou niet raar in je oren moeten klinken als we zeggen dat de resultaten goed zijn. Logischer wijs zullen mensen die jouw merk kennen (en al klant zijn) sneller fan worden van jouw Facebook pagina dan mensen die nog nooit van jouw merk gehoord hebben.

Nu nog de harde cijfers:¬†Een like-campagne die wij voor een van onze klanten hebben ingezet heeft veel beter gerendeerd als je kijkt naar kosten per nieuwe fan. Wij hebben gelijktijdig 2 advertenties laten lopen die gelijk waren aan tekst, visueel en bod. Het enige verschil zat tussen de doelgroep keuze, de een onbekende mensen en de ander de (voor deze organisatie) bekende mensen (haar klantengroep). De kosten per nieuwe fan lagen gemiddeld 40% lager. De CTR’s lagen gemiddeld 50% hoger.

Wij zijn benieuwd of jij ook custom audiences gebruikt? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen hiermee? En zo nee, waarom niet?

Yasser Dehnavi
eigenaar Crowdmedia | online marketing | content marketing | social media | snowboard | Zwolle | papa | hardlopen
Terug