3 February

De basisregels van een effectief snapchatbeleid

Niet alleen jongeren gebruiken Snapchat, ook onder 35+’ers groeit de populariteit. Reden genoeg om te onderzoeken of jij dit medium kunt gebruiken om dichter in contact te komen met je doelgroep.

Even terug naar de basis
Snapchat is zo populair dat andere platformen het principe van de app overnemen. Kijk maar naar Instagram stories en zelfs Facebook. Snapchat is een hit en kan jou helpen met het behalen van je doelen. Voordat ik uitleg hoe dat nou werkt, gaan we kort terug naar de basis. Wat was Snapchat ook alweer precies?

Via Snapchat kun je foto- of videoberichten sturen naar je volgers. Deze beelden bestaan niet voor eeuwig – na maximaal tien seconden worden ze verwijderd. Lekker kort en (als het goed is) krachtig dus.

Integreren in jouw bedrijf
Ben jij van plan om Snapchat in te zetten? Mijn eerste tip is: bezin voordat je begint. Stel jezelf de vraag of jouw doelgroep actief is op Snapchat. Want als dit niet zo is, dan bereikt jouw content de verkeerde mensen en heeft het geen effect op je bedrijf. Je kunt je tijd dan beter in een platform steken, waarop je doelgroep wel actief is.

In dit blog ga ik ervan uit dat je doelgroep wel op Snapchat actief is. Onderzoek in dit geval of Snapchat past bij de manier van communiceren van jouw bedrijf. Snapchat is vluchtig: je moet gaan houden van korte video’s met gekke filters. Alleen dan kan Snapchat een succes worden. Klaar voor de start? Tijd om te bepalen wat je gaat plaatsen.

Check
Allereerst een korte check. Dit zijn de voorwaarden waar jouw Snapchat-content aan moet voldoen:

  • Maak het persoonlijk.
  • Plaats dagelijks Snaps en voeg deze toe aan je verhaal.
  • Plaats voornamelijk videocontent.
  • Maak gebruik van het vertragen, versnellen of de locatie-mogelijkheden.
  • Sta open voor interactie via chat.

Thema’s
Kies een aantal thema’s die je behandelt binnen je Snapchatstrategie. Zo heb je altijd iets om op terug te vallen. Het is handig om Snapchat te verwerken in je bestaande contentkalender. Heb je bij andere platformen al bepaalde content-thema’s? Kijk dan of je deze thema’s ook op Snapchat kunt aanhouden, waar je er een andere touch aangeeft.

Een aantal ideeën voor interessante content-thema’s:

  • Achter de schermen: laat specifieke plekken of processen zien die anders niet toegankelijk zijn, mensen zijn nieuwsgierig!
  • Tipje van de sluier: sta je op het punt een nieuw product te introduceren? Laat mensen elke dag al iets zien en trigger ze.
  • Belangrijke evenementen: we nemen Coldplay als voorbeeld. Zij maken bij elk concert Snaps van de voorbereidingen en het stadion. Ook tof voor jouw bedrijf? Vergeet niet om ook tijdens het event te snappen.
  • Geef iemand anders je Snap-login: waarom laat je een klant of je doelgroep niet een dagje snappen? Denk bijvoorbeeld aan gemeenten, zij kunnen prima een burger de stad laten promoten. Is altijd leuker dan wanneer je het zelf doet.
  • Belangrijke nieuwtjes: Communiceer het laatste nieuws direct via Snapchat en pas later op andere platformen.

Onderdeel van je campagne
Naast contentmarketing is Snapchat ook goed in te zetten binnen campagnes. We mogen best verder kijken dan de standaard distributiekanalen. Zo heeft de Hogeschool van Amsterdam een zeer succesvolle campagne op Snapchat gedraaid. De school liet leerlingen snappen over hun opleiding. Potentiële leerlingen konden via Snapchat direct vragen stellen over de snaps. De leerlingen beantwoordden deze vragen vervolgens direct. Een mooi voorbeeld ter inspiratie toch?

De volgers
Als je gaat snappen, dan wil je dat jouw content wordt gezien. Je hebt dus volgers nodig. Die volgers komen niet zomaar. Natuurlijk kun je op je bestaande kanalen zoals je website en je e-mailhandtekening een Snapchat-button toevoegen. Maar er zijn nog meer effectieve opties:

  • Maak een korte video met een verzameling van leuke Snaps en deel deze onder de juiste doelgroep op je andere platformen. Zo haal je ze over met bewijslast.
  • Verloot prijzen onder je Snap-volgers. Laat hen bijvoorbeeld een chatberichtje sturen om kans te maken. Voordat je een berichtje stuurt, moet je eerst volgen. Zo heb je dus een volger en interactie!
  • Integreer Snapchat bij bestaande content. Geef bijvoorbeeld op Facebook aan dat er een interessant nieuwtje op Snapchat staat. Zo trigger je mensen om te kijken.

Promotie
Laten we het kort houden. Als je een groot Amerikaans bedrijf bent met grote budgetten, kun je nadenken over promotie op Snapchat. Ben je dat niet? Dan moet je nog even geduld hebben. De advertentiemogelijkheden voor kleine bedrijven komen dichterbij, maar het is nu nog niet beschikbaar in de Benelux.

Statistieken
Binnen Snapchat kun je geen postresultaten bekijken zoals bij Facebook, LinkedIn of Twitter. Dit betekent natuurlijk niet dat er niets te meten valt: je zou bijvoorbeeld het aantal volgers van je account en het aantal views op je story als doelstelling kunnen inzetten. Verder moet je Snapchat zien als een langetermijninverstering. Je bouwt aan een community en daardoor aan je top-of-mind positie.

Heb je nog andere tips of ervaringen? Deel ze in de reactie!

Terug