27 March

Deel jouw verhaal met de buitenwereld

Hoera! Je merkverhaal is af. In je organisatie loopt alles op rolletjes en alle neuzen staan dezelfde kant op. Hoogste tijd dus om het verhaal te delen met de buitenwereld! Hoe je dat aanpakt? Lees snel verder!

Het merkverhaal als leidraad
Het letterlijke verhaal hoef je niet met de buitenwereld te delen. Let op, het mág natuurlijk wel, maar in principe dient het merkverhaal voor intern gebruik. Wat je dan wel met het verhaal gaat doen? Je gaat het uitdragen in al je uitingen. Begin bijvoorbeeld bij de huisstijl. Sluit het verhaal hier nog op aan of sla je volledig de plank mis? Dan is het tijd voor vernieuwing!

Waar ben ik zichtbaar?
Inventariseer eerst waar je allemaal zichtbaar bent. Op welke social mediakanalen ben je vindbaar en hoe ziet je website eruit? Van welke offline middelen maak je gebruik? Het is belangrijk om deze direct kritisch te bekijken en aan te pakken. Tot in detail. Dus ook alle teksten, de kleuren én visuals.

Begin aan dezelfde reis als je klant
Stel dat jij een klant van jezelf bent. Waar begint dan je klantreis en waar eindigt die? Door het merkverhaal naast de klantreis te leggen krijg je een duidelijk beeld van waar klanten tegenaan lopen. Deze touchpoints kun je dan direct verbeteren.

Even een voorbeeldje
Coolblue is een goed voorbeeld van hoe je een merkverhaal naar buiten brengt. Hun slogan ‘Alles met een glimlach’, voeren ze overal in door. Bestel je iets bij Coolblue, dan gaat dit heel eenvoudig en duidelijk. Na het bestelproces worden er nog een aantal grapjes gemaakt, waar waarschijnlijk ook jij om moet lachen. Dan is het wachten geblazen. Maar, Coolblue levert áltijd op tijd, dat scheelt weer. En heb je eenmaal je bestelling in handen? Dan is deze zojuist overgedragen door een vrolijke bezorger en voorzien van een verrassende verpakking. Wanneer je toch niet helemaal tevreden bent, kun je altijd even naar de klantenservice bellen. Daar zit namelijk een medewerker die het echt naar zijn zin heeft en jou dolgraag verder helpt. Alles met een glimlach dus, maar dan ook echt alles!

En dit kan jij natuurlijk ook! Maar hé, heb je toch hulp nodig? Wij denken graag met je mee! En wil je meer lezen over contentmarketing en het vertellen van jouw verhaal? Download dan ons witpapier.

Terug