24 March

Engagement en bereik, waarom zijn ze zo belangrijk?

Op Facebook draait het om het bereik en om de engagement op jouw berichten. Engagement is een heilig woord en hoe hoger je bereik, hoe beter je post bekeken wordt . Maar wat is het en hoe werkt het? In deze blog leggen we het uit en geven je handvatten hoe je je eigen engagement kan meten en verbeteren.

Het draait dus om bereik en engagement. Het bereik spreekt voor zich, hoeveel mensen bereik jij met jouw post? Het is helaas niet zo dat jouw post al jouw Facebook-fans bereikt, dus een bericht kan telkens weer een ander aantal mensen bereiken. Je bereikt steeds een ander aantal mensen door de mate van de engagement van jouw post. Voor het bereiken van Facebookfans is engagement dus van belang. Engagement betekent de betrokkenheid op een bericht. Betrokkenheid op een bericht bestaat uit:

  • Clicks
  • Views
  • Shares
  • Reacties
  • Likes
  • Het bekijken van likes en reacties

Waarom zijn engagement en bereik belangrijk?
Wanneer je een post op Facebook plaatst, betekent dit niet dat hij automatisch in de tijdlijn van jouw fan terecht komt. Facebook heeft namelijk een algoritme ontwikkeld die bepaald of een bericht geplaatst wordt in de tijdlijn van een fan en voor hoelang deze zichtbaar is. De precieze formule achter dit algoritme is niet bekend, maar er zijn een aantal factoren die ervoor zorgen dat een post beter zichtbaar wordt:

  • Hoe relevant is het bericht?
  • Hoe hoog is de engagement – dus de betrokkenheid – bij een bericht?
  • Hoe oud is het bericht?

Wanneer een bericht relevant is, zullen er meer mensen interesse hebben in jouw bericht. Dit betekent dat het bericht wordt geliked, er reacties op komen of mensen op het bericht klikken. Deze interacties zorgen ervoor dat de engagement verhoogd wordt. Hoe hoger de engagement, hoe groter de kans dat het bericht op de tijdlijn van jouw fan terugkomt. Het bereik zal dus verhoogd worden. Daarnaast is het belangrijk hoe oud het bericht is. Een bericht van een aantal dagen oud, vind je niet meer terug in een tijdlijn. Tenzij een bericht gedeeld wordt door iemand. Een bericht dat een paar uur oud is, heeft een grotere kans om in de tijdlijn te staan.

De engagement en het bereik staan dus met elkaar in verband. Hoe hoger de engagement, hoe hoger het bereik van jouw post. 

Hoe weet je wat jouw engagement en bereik is?
Oké, we weten nu dat het belangrijk is om een hoge betrokkenheid op jouw bericht te krijgen. Maar hoe weet je welke berichten een lage of hoge engagement behalen? Dit kan je terug zien in de statistieken van jouw Facebookpagina. Facebook Insights is een tool waarmee je de statistieken van jouw Facebookpagina en kenmerken van jouw Facebookfans kan zien.

engagement Facebook

Onder het kopje ‘statistieken’ vind je het sub-kopje ‘berichten’. Een ware schatkist aan informatie! Je kan bij alle posts zien wat het bereik is geweest en welke engagement de post heeft gehad. Zo kan je aanvinken hoeveel interactie er op een bericht is geweest en wat de mate van betrokkenheid was. Het percentage bij de betrokkenheid, geeft aan wat de engagement rate is geweest.

Dus hoeveel mensen hebben iets met jouw bericht gedaan?

Facebook engagement

Als we kijken naar een voorbeeldpost ‘Psst, Facebook fans kopen?!’ dan zijn er geen likes, reacties en shares geweest. Je zou denken dat dit bericht niet goed gescoord heeft, het heeft immers geen likes en reacties opgeleverd. Toch is dit niet zo. Het bericht bevatte een websitelink en daar is 14 keer op geklikt.

Facebook engagement

Als je dan bekijkt wat de betrokkenheid van het bericht is, heeft 12% van al onze fans iets met de post gedaan. De mate van betrokkenheid wordt gemeten aan de hand van het aantal clicks, reacties, likes, views en shares. Aan deze post is het opvallend dat deze geen likes of reacties heeft gekregen, maar dat er wel een redelijke engagement is behaald door de link clicks.

Hoe kan je jouw engagement en daardoor het bereik verhogen?
Het is belangrijk om regelmatig te bekijken welke posts een hoge mate van betrokkenheid hebben en welke minder. Het gaat dan niet alleen om het aantal likes en reacties, maar om de mate van betrokkenheid. Bekijk welke posts het goed hebben gedaan en dus een hoog betrokkenheids-percentage hebben. Ga ook na wanneer de posts geplaatst zijn. Het is belangrijk dat je voldoende data hebt, bijvoorbeeld over de laatste vijftig posts.

Het kan zijn dat op een bepaald tijdstip de engagement hoger of lager is. Plaats daarom jouw berichten op verschillende tijdstippen en vergelijk dan de engagement. Evalueer de posts met veel engagement, deze hebben goed gescoord! Zorg ervoor dat je verder gaat met hetzelfde soort posts, deze posts zijn immers relevant voor jouw doelgroep. Blijf vervolgens de percentages van de betrokkenheid met elkaar vergelijken en zorg ervoor dat je blijft optimaliseren. Zorg voor goede content!

Deze blog verscheen ook in de Adformatie.

Willeke Stam
Gek op content met een voorliefde voor kattenfilmpjes.
Terug