3 May

Facebook Canvas in de praktijk #2: Dit zijn de resultaten

Facebook vond het tijd voor iets nieuws, Facebook Canvas. We vertelden je er al over in onze blog [Facebook Canvas in de praktijk #1] voor een campagne van Harley-Davidson. We nemen je mee in het resultaat!

Battle of the Kings
Even terug naar het begin. Elf Harley-Davidson dealers in de Benelux zijn uitgedaagd om een custom bike te bouwen. Met deze custom bike streden zijn tegen elkaar en andere Harley-Davidson dealers uit Europa om de titel ‘Custom King 2016’. Voor de Benelux kwamen de drie custom bikes met de meeste stemmen terecht in de finale waarbij een jury de winnaar koos. Crowdmedia verzorgde de online campagne om stemmen te verzamelen. Een deel van de campagne verliep via Facebook.

Opzet campagne
In de eerste dagen hebben wij op lokaal niveau video’s van de custom bike gepromoot met als doel bekendheid en engagement voor de Battle of the Kings te genereren. Daarna werd het tijd voor een duidelijke call to action; het stemmen op de favoriete custom bike. Daarvoor hebben we canvas, carrousel en reguliere advertenties naast elkaar getest.

Opvallend is dat de kosten per websiteklik bij een video boven een euro uitkomen. Dit is logisch want het primaire doel is een video bekijken en een subdoel is een klik naar de website. Daarom zijn de kosten per websiteklik veel lager als je een carrousel of reguliere advertentie inzet.

Bij canvas zullen de kosten per website klik ook hoger zijn, tenminste dat dachten we. Je klikt eerst op de canvas, waarbij je vervolgens in de canvas door kan klikken naar de website. Maar de kosten vallen juist laag uit. We zien bij canvas een CTR terug van 0,64% en een gemiddelde klik van €0,42. De CTR naar de website is hoger dan een reguliere advertentie, maar weer lager dan een carrousel.

Toch blijkt de carrousel winnaar te zijn in websiteclicks. De kosten voor CPC zijn het laagst en de CTR is het hoogst. De reguliere advertentie verliest het vervolgens van de canvas, want deze scoort het minst goed. In het vervolg zetten wij zeker weer canvas in. Waarschijnlijk om in de beginfase van de campagne de bekendheid en engagement te laden.

Tips voor inzetten van canvas
Wil jij ook Facebook Canvas inzetten voor je campagne? Dan hebben wij de volgende tips voor je:

  • Start je canvas met een video, dit zie je terug in je advertentie en valt op;
  • Wissel je canvas af met een groot beeld, tekst en een carrousel;
  • Maak je canvas op maat, bijvoorbeeld door een eigen design button toe te voegen en een websiteklik in te stellen;
  • Blijf evalueren en optimaliseren!

Heb jij nog leuke tips voor Facebook Canvas? Plaats ze in de comments!

Terug