facebook engagement
8 May

Facebook Engagement berekenen

Om erachter te komen welke posts het meeste engagement opleveren heb je een ratio nodig die je vasthoudt. Data zegt veel meer dan onderbuikgevoel en probeer daarom elke Facebook post die je maakt vanuit data te doorgronden.

Facebook engagement

Er is al veel geschreven over Facebook engagement. De formule die SocialBakers hanteert is in het plaatje vormgegeven als volgt:

Facebook Engagement Hierbij kun je uitrekenen wat een gemiddelde post doet ten opzichte van al je fans. Een goede methode, maar ik mis hierin wel het bereik van een post t.o.v. het aantal engaged users. Daarnaast relateer je het alleen het aantal eigen fans. Terwijl juist de kracht van Facebook marketing niet alleen ligt op jouw eigen fans, maar ook de vrienden van jouw fans. Deze kunnen door het delen van content van jouw fans ook een post like, share of comment gemakkelijk engaged worden.

Wij kijken daarom ook altijd naar ratio tussen totaal bereik (organic, viral en paid) gerelateerd aan het aantal mensen die engaged (likes, comments, shares, photoclicks).

Engaged users/Reach

Berekening van het aantal engaged users t.o.v. de totale reach gaat het gemakkelijkst als je Facebook insights gebruikt. Download de data van een opgegeven periode en bekijk de posts. Je krijgt een overzicht met alle data in Excel. Je zult zien dat er heel wat kolommen te zien zijn. Wij gebruiken, voor dit rapport, slechts een vijftal kolommen (zie hieronder).

Onderstaande tabel bevat de data die wij nodig achten voor Facebook Engagement. De aantallen hebben wij aangepast.

Post Total reach Organic Paid Viral Engaged users Engaged/Reach
1 15000 13000 0 2000 1200 8,00%
2 25000 20000 0 5000 4000 16,00%
3 30000 17000 0 13000 3500 11,67%
4 200000 15000 140000 450000 45000 22,50%

De kolommen die ik hiervoor gebruikt heb zijn, deze zijn te vinden in de downloadbare Excel of CSV bestand in Insights:

  • Lifetime The number of people who saw your Page post – Total reach
  • Lifetime The number of people who saw your Page post in news feed or ticker, or on your Page’s timeline – Organic reach
  • Lifetime The number of people who saw your Page post in an ad or Sponsored Story – Paid reach
  • Lifetime The number of people who saw your Page post in a story from a friend – Viral reach
  • Lifetime The number of people who clicked anywhere in your posts – Engaged users

De formule is heel simpel: Aantal Engaged users/total reach x 100%.

Zo kun je zien dat de post nummer 4 de beste engagement gehad heeft. Door dit te weten kun je verder gaan met soortgelijke posts en uiteraard in de gaten houden of jouw Facebook Engagement hoger of juist lager wordt.

Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Het gaat er meer om dat je continu vast houdt aan een van de formules om zodoende gemakkelijker Facebook post aan elkaar te kunnen relateren en dat je hiermee vanuit data ziet welke posts het nou echt goed doen.

Zijn er nog andere manieren om Facebook Engagement te berekenen?

 

Yasser Dehnavi
eigenaar Crowdmedia | online marketing | content marketing | social media | snowboard | Zwolle | papa | hardlopen
Terug