Influencer marketing
22 February

Influencer marketing – Practice makes perfect

Wij hebben influencer marketing ingezet voor meerdere klanten. Want je bereikt een nieuwe doelgroep buiten je eigen kanalen om. Nu zijn we de beroerdste niet, dus nemen we je mee in hetgeen we geleerd hebben. Waarom? Het is toch zonde om twee keer het wiel uit te vinden?!

Even terug

Dit waren voor ons de redenen om influencer marketing in te zetten:

  1. Influencers genieten betrouwbaarheid;
  2. Van de consumenten vertrouwt 92% ‘earned advertising’ meer dan ‘gewone’ advertising;
  3. Het is een effectieve manier om binnen een specifieke doelgroep onder de aandacht te komen;
  4. Het is niet gratis, maar in verhouding wel een goedkoop middel om je doelgroep te bereiken.

Check? Dan nu onze hoogte- en dieptepunten.

Learning 1: zelfde doelgroep

Benader bloggers of vloggers die grotendeels dezelfde doelgroep hebben als die jij wilt aanspreken. Voor Syntus hebben we een campagne opgezet om scholieren in de bus te krijgen. Voor dit project moesten wij uit onze comfort zone. De vloggers die de scholieren volgen, zijn namelijk niet de vloggers waar wij graag naar kijken. Generatieverschilletje dus. Maar door je blik te verbreden, behaal je wel het optimale resultaat.

Learning 2: vertrouwen of betalen

Je hebt binnen influencer marketing twee opties: betalen of belonen. Wij hebben van beide mogelijkheden gebruikt gemaakt. De grootste voor- en nadelen op een rij:

Voordelen betalen: je weet dat je een content item kunt verwachten en kunt bijsturen;

Nadelen betalen: je moet uitkijken dat de content niet als een ‘gewone advertentie’ overkomt.

Voordelen belonen: het content artikel is zo eerlijk mogelijk;

Nadelen belonen: je hebt geen grip op of er iets geplaatst wordt en wat er geplaatst wordt.

Zo hebben wij een keer gehad dat we iemand een voucher voor gratis product opstuurden, waarna er vervolgens van alles misging in het bestelproces in de winkel. Tsja, dat was gedeeltelijk een negatieve recensie. Maar, het was wel eerlijk.

Learning 3: maak het persoonlijk

We hebben meerdere projecten gedraaid, waarvan mijn collega Aukje de laatste twee heeft gedaan. Aukje beschikt over veel meer tastbaar enthousiasme dan ik en dat merk je meteen. Door haar persoonlijke touch krijgt ze veel voor elkaar en bouwt ze een band op met de influencers. Op deze manier krijg je meer gedaan. Dit is zeker een learning voor mijzelf. 😉

Learning 4: laat het los

Ik geef het toe. Het klinkt een beetje zweverig, maar het is echt zo. Laat de influencer zijn of haar werk doen. Wij merkten dat we niet altijd invloed hadden op wanneer iets werd geplaatst. Het is niet altijd makkelijk, maar probeer je er niet te veel mee te bemoeien. Overigens gaan wij wel achter de influencers aan als er geen content wordt opgeleverd. Geef ze alleen eerst de tijd.

 

“Laat de influencer zijn of haar werk doen.”

 

Learning 5: doe geen loze beloftes

Als je hebt besloten om de influencer te belonen, kun je als tegenpresentatie aangeven dat je de content doorplaatst op je eigen kanalen. Wij hebben voor een klant bijna 10.000 fans op Facebook. Als we de content doorplaatsen, kan de influencer voor zichzelf ook een bredere doelgroep verwachten. Van dit punt hebben wij geleerd, omdat sommige content niet bij je merk past en dan wil je het niet doorplaatsen. Terwijl je dit wel hebt beloofd.

Learning 6: wees doorzichtig

Dat klinkt raar, hè. Als je gratis een product naar iemand opstuurt, verwacht je daar iets voor terug. Geef dit eerlijk aan, dus wees doorzichtig. De influencer snapt ook wel hoe de wereld van marketing in elkaar steekt.

Learning 7: houd data bij

Superleuk als een influencer iets via Instagram Stories of Snapchat plaatst, maar die content blijft maximaal 24 uur bestaan en wordt niet gemeten via onze Social Media-tools. Dus: houd de content in de gaten en noteer hoe vaak er iets wordt geplaatst. Koppel deze gegevens vervolgens aan de bereikcijfers of aantallen volgers en je hebt je rapportage voor de klant te pakken.

Heb jij nog andere tips of heb je een opmerking? Laat het weten in een reactie. Ik ben benieuwd!

Willeke Stam
Gek op content met een voorliefde voor kattenfilmpjes.
Terug