18 January

Jouw publiek bereiken op Instagram

Steeds meer jongeren verlaten Facebook en Twitter voor Instagram. En waar jongeren zitten … komen vanzelf ook ouderen. Organisaties zien de voordelen van Instagram, maar weten niet hoe ze het medium effectief moeten inzetten. Waar moet je beginnen? Met een strategie! Ik help je in zes stappen op weg.

1. Bepaal je match
Instagram is een populair medium dat bij veel organisaties niet weg te denken is uit de contentstrategie. Maar dit hoeft niet te betekenen dat ook jouw bedrijf Instagram moet gaan gebruiken. Denk aeerst na of Instagram wel past bij jouw merk of organisatie.

Instagram is interessant als je jouw product visueel kan weergeven. Want alleen als je leuke foto’s en/of video’s van dat product kan maken, kun je Instagram effectief inzetten. Denk bij passende producten bijvoorbeeld aan auto’s, beautyproducten, recepten,  fashion en cultuurplatformen.

Ga ook na of jouw doelgroep actief is op Instagram. Het is namelijk zonde om tijd te steken in het ontwikkelen van content, als deze content niet door relevante personen wordt gezien. Hou de groei van Instagram wel in je achterhoofd.

2. Stel doelen
Als je jouw merk of product visueel kan maken én via Instagram je doelgroep kan bereiken, is het tijd om doelen te stellen. Want zonder doel bestaat er geen strategie. Een aantal mogelijke doelen voor Instagram:

1. Toename in het aantal volgers van jouw Instagramaccount;
2. Toename in het aantal likes en reacties op jouw posts;
3. Een vooraf bepaald aantal mensen bereiken, organisch of betaald;
4. Een vooraf bepaald aantal gebruikers actief betrokken krijgen bij jouw eigen hashtag (zie stap 4).

3. Bedenk een aantal thema’s
In een marketingstrategie bepaal je wat je wilt uitstralen met jouw merk of organisatie. Deze marketingstrategie heb je waarschijnlijk al. Trek haar door naar jouw gloednieuwe Instagramstrategie. Bedenk met behulp van je marketingstrategie een aantal thema’s. Deze thema’s vormen een kapstok voor de berichten die je op Instagram gaat plaatsen. Een aantal ideeën en voorbeelden hiervan, bedacht door Nederlandse merken:

Het leuke van contentmarketing is dat jouw merk hierdoor persoonlijk wordt. Wie zijn de mensen achter de schermen eigenlijk? En hoe zit een product in elkaar? Deel het op Instagram! Jaimie van Heije combineert twee thema’s:

Voorbeeld Instagram Jaimie van Heije

Je kan het werk ook voor je laten doen, bijvoorbeeld met de hulp van je fans. Stel: je bent een gemeente en je hebt lef. Kies dan een amateurfotograaf of een enthousiaste Instagrammer uit je gemeente en laat diegene een week lang foto’s voor je maken. Plaats deze foto’s vervolgens door op Instagram. Na een week kies je een nieuwe fotograaf om foto’s te laten maken van jouw gemeente. Ook dit plaats je door op Instagram, en ga zo maar door. Deze truc kan je blijven herhalen.

4. Creëer content – en geen reclame
Instagram is een visueel platform waarop reclame niet thuishoort. Om deze reden wordt reclame ook niet gewaardeerd. Maak je content zo natuurlijk mogelijk en laat de reclameboodschap achterwege.

Een foto is zo gemaakt, maar houd altijd rekening met je strategie. Maak iedere foto en video op dezelfde manier en gebruik altijd hetzelfde soort filter. Zo communiceer je consequent en werk je aan je herkenbaarheid. Zorg ervoor dat je foto’s niet te fel zijn, dat komt schreeuwerig over. Maar plaats ook geen donkere foto’s, zo val je minder op. Zorg voor de juiste balans. Een voorbeeld van Ace and Tate:

Voorbeeld Instagram Ace and Tate

En vergeet je hashtags niet? Uit onderzoek blijkt dat een groot aantal hashtags onder een bericht minder likes oplevert, maar dat de juiste hashtags wel waardevol zijn voor likes . Gebruik daarom enkel hashtags die goed bij jouw content of merk passen. Het allerleukste: zelf een unieke hashtag bedenken en deze groot maken!

5. Plan je content in een kalender
Je weet nu wat je op je Instagram gaat plaatsen. Je kan prima combinaties maken van jouw verschillende thema’s op Instagram en afwisselend video’s en foto’s plaatsen. Om op te vallen tussen alle content, kun je het beste vijf tot zeven berichten per week plaatsen. Om hier overzicht over te houden, kun je een contentkalender maken. Zo weet je precies wanneer je wat gaat communiceren. Hier schreef ik al eens een blog over, klik hier voor een stappenplan.

Instagram is een platform voor de smartphone. Content plaatsen op Instagram is het meest efficiënt wanneer je de berichten vooraf maakt en inplant. En dit kan gewoon via de PC. Dat werkt een stuk makkelijker! Onlypult, Scedugram en Latergramme zijn een aantal platformen die je hiervoor kunt gebruiken.

6. Optimaliseer je content
Je hebt je posts goed voorbereid, dus je kan ze eindelijk gaan plaatsen! Houd je de reacties van je volgers in de gaten? Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen 58 keer sneller geneigd zijn om een bericht op Instagram te liken of om te reageren dan op Twitter of Facebook. Succes gegarandeerd!

Het is belangrijk om je resultaten bij te houden. Welke content scoort het beste? Zijn er bepaalde tijdstippen waarop er meer likes en reacties binnen komen? Groeit jouw aantal volgers? Kortom: haal je de doelen uit stap twee? Zet alle bevindingen op een rijtje en ga optimaliseren. Een strategie staat nooit stil!

Extra: adverteren
Je kan extra bereik krijgen met Instagramcontent door te adverteren. En extra bereik betekent extra interactie. Als je leuke content plaatst, groeit het aantal volgers waarschijnlijk mee. Een steuntje in de rug!

Conclusie: er is veel werk te doen voordat je jouw eerste Instagrambericht kan plaatsen. Maar als je begint met een goede strategie heb je de basis op orde. En dit scheelt veel optimalisatie in de toekomst. Heb jij nog goede tips voor een strategie? Laat het weten in een reactie.

Deze blog verscheen ook op de Adformatie.

Willeke Stam
Gek op content met een voorliefde voor kattenfilmpjes.
Terug