Onderstroom campagne voeren

Er zijn veel organisaties die elk jaar een aantal grote campagnes voeren. Deze campagnes worden ondersteund door TV, radio, offline mailings en online middelen. De campagneperiode varieert vaak tussen de 3 en 8 weken. Een van de doelstellingen bij crossmediale campagnes is sales, maar aan de andere kant is het ondersteunen van het merk. Dit wordt gemeten met merk-onderzoeken.Door het voeren van campagnes zorg je tijdelijk voor een vergrote merkbekendheid. Helaas betekent dit ook dat tussen de campagnes de merkbekendheid niet op niveau blijft.

In bovenstaande grafiek zie je een fictief voorbeeld van een merkonderzoek uitgaand van 4 campagnes in een periode. De y-as stelt de bekendheid voor en de x-as de campagnes in tijd. Er zijn pieken en dalen in de merkbekendheid.De opvolgende pieken komen niet hoger uit terwijl juist dit de bedoeling is in merkcampagnes.

Ideaal plaatje
Om niet elke nieuwe campagne in het dal te beginnen is het van belang om het dalen van de merkbekendheid zo ver mogelijk te minimaliseren. Er zijn hierbij een aantal mogelijkheden:

  1. Vaker en dichter op elkaar campagne voeren
  2. Onderstroom van aanwezigheid
  3. Campagneperiode oprekken zodat alle campagnes dicht achter elkaar gevoerd worden

Alle drie hebben voor en nadelen. In drie posts ga ik in op het creeren van een onderstroom van aanwezigheid. Hieronder is in een grafiek te zien hoe dit eruit zou moeten zien.

Zoals je hierboven ziet zijn de dalen in de non-campagneperiode een stuk lager door het voeren van onderstroom-campagnes. En daarbij komen de pieken in campagneperiode ook hoger.

In de volgende drie posts wil ik graag uitleggen hoe deze onderstroom online kan worden bereikt. (Deze berichten volgen de komende twee weken).

Tags: , ,