13 November

Social media bij zorgverzekeraars

Het seizoen van de zorgverzekeraars is weer aangebroken. Vanaf nu worden we weer massaal overspoeld met reclame campagnes van zorgverzekeraars. Omdat er maar één moment in het jaar is dat overstappen mogelijk is, zijn de maanden november en december traditioneel ‘zorgverzekerings-maanden’ geworden. Voor de zorgverzekeraars zelf betekent dit een korte en intense campagne, maar vooral duur mediaruimte inkopen vanwege de grote concurrentie.

Je zou zeggen dat de zorgverzekeraars gedurende het jaar al hebben gezorgd voor binding met de doelgroep en de bestaande klanten, zodat je in de dure maanden minder afhankelijk bent van betaalde media. Ongetwijfeld lopen hier programma’s voor bij de grote verzekeraars. Aan de buitenkant, bijvoorbeeld op de social media kanalen, is hier echter weinig van te zien. Een gemiste kans?

Een kort overzicht in cijfers van de vier grootste zorgverzekeraars en hun activiteiten op Facebook en Youtube:

Zilverenkruis_facebook

Zilveren Kruis Achmea (Totaal aantal klanten van de Achmea groep: 5,5 miljoen klanten) – Op YouTube hebben 22 mensen zich aangemeld als abonnee op het kanaal van Zilveren Kruis Achmea. De nieuwe commercial heeft in 10 dagen 1.000 views opgeleverd. Op Facebook is Zilveren Kruis Achmea ook actief en dat heeft tot bijna 1.500 volgers geleid.

VGZ (Totaal aantal klanten van de VGZ groep: 4 miljoen klanten) – VGZ is niet erg actief op YouTube. De nieuwste commercials zijn er ook niet te vinden en ze hebben 31 abonnees op hun YouTube kanaal. Op Facebook zijn ze wat actiever en hebben 1.500 likes.

CZ (Totaal aantal klanten van de CZ groep: 3,5 miljoen klanten) – CZ heeft 17 abonnees op hun YouTube kanaal. Ze zijn hier dus niet actief mee bezig. Het lijkt erop dat de campagne voor CZ nog niet echt van start is gegaan. Er is ook nog geen nieuwe commercial te vinden. Een Facebook pagina heeft CZ ook niet. Ongetwijfeld een bewuste keuze…

Menzis (Totaal aantal klanten van de Menzis groep: 2 miljoen klanten) – Menzis heeft op YouTube 50 abonnees en de nieuwe commercial is daar 1.900 keer bekeken in 25 dagen tijd. Op Facebook hebben de activiteiten geleid tot 2.200 volgers. Van de vier grootste merken zijn dit dus de meest aansprekende cijfers.

Het lijkt erop dat de vier grootste zorgverzekeraars van Nederland niet bezig zijn met het binden van doelgroep en opbouw van een fanbase gedurende het jaar. Na de campagnes zullen we opnieuw kijken wat de campagnes hebben opgeleverd aan bereik op deze kanalen.

Terug