31 mei

5 stijlfiguren voor krachtige content

Webteksten, socialposts, blogs. Wil jij je teksten meer kracht geven? En wil je ervoor zorgen dat je boodschap meer indruk maakt én beter blijft hangen? Maak dan gebruik van stijlfiguren. Wat dat ook alweer zijn? We zetten er 5 voor je op een rij.

1. De drieslag
Een drieslag is een opsomming van drie woorden, zinnen of zinsdelen. Het is een effectieve manier om je boodschap extra krachtig en overtuigend te maken. Je kan een drieslag gebruiken aan het eind, of het begin van je tekst. Kijk maar eens aan het begin van dit blog. Een ander bekend voorbeeld is: ‘Met bloed, zweet en tranen.’ Zing je al?

2. Climax
Soms wordt een climax gebruikt in combinatie met een drieslag. Met een climax bouw je de spanning op in je tekst en bewaar je de echte knaller tot het eind. Soms is het leuk om juist het tegenovergestelde te doen. Je raadt het al: een anticlimax. Je eindigt dan met het zwakste voorbeeld. Bijvoorbeeld: Een vriend van mij, het is meer een kennis, iemand die ik ken. Nou ja, gewoon iemand waarvan ik weleens heb gehoord.

3. Beeldspraak
Er zijn veel verschillende soorten beeldspraak. Het komt er op neer dat het gaat om figuurlijk taalgebruik. Beeldspraak is eigenlijk hetzelfde als een metafoor. Je maakt bij dit stijlfiguur gebruik van de interpretatie en associatie van je lezer. Als je denkt aan iets, komt daar vaak ook een andere gedachte bij. Beeldspraak kan je dus helpen om je boodschap levendiger te maken. Waar denk jij aan als je leest: ‘Hij woonde in een zwijnenstal’?

4. Repetitio
Wil je er zeker van zijn dat iets de aandacht krijgt? Herhaal dan simpelweg een paar keer hetzelfde woord. Door dit woord in je tekst te herhalen, maak je duidelijk dat je echt iets belangrijks te vertellen hebt. Let op: zolang je niet overdrijft, is dit een heel, heel, heel krachtig stijlfiguur. Maar echt, heel krachtig.

5. Paradox
Een paradox wordt ook wel een ogenschijnlijke tegenspraak genoemd. Klinkt ingewikkeld, hè? Het betekent dat het lijkt alsof er een tegenspraak is, maar dat dit uiteindelijk toch niet zo is. Een bekend voorbeeld is: ‘Misschien is niets geheel waar, en zelfs dàt niet’ van Multatuli. Een paradox wordt ingezet om een boodschap net wat mooier te maken dan dat hij eigenlijk is.

Dat waren ze dan, onze 5 tips. Met deze stijlfiguren kun jij aan de slag om je content nóg pakkender te maken. Heb je nog geen of te weinig content? Dan helpen deze tips je verder.

Terug