
Je websitebezoekers verleiden om door te lezen? Zorg dat je teksten schrijft die lekker weglezen. Dat kan door een aantal trucjes voor taalgebruik in je content. Ben je nieuwsgierig welke dit zijn? Lezen maar!
1. Wij, we, ik
Een tekst schrijf je voor je lezer, niet voor jezelf. Probeer daarom zo min mogelijk wij, ik en je bedrijfsnaam te gebruiken. Wil je checken of dat het geval is? Doe dan de ego-test. Maak de woorden die verwijzen naar jezelf een bepaalde kleur en geef de woorden die verwijzen naar de lezer een andere. Meer ik dan jij? Zorg dat je praat over de voordelen van je lezer. Wat hebben zij eraan? Zo kom je sympathieker over, en maak je de inhoud sterker.
2. Passief versus actief
Een tekst met veel passieve zinnen komt vaak afstandelijk over. Wanneer je veel actieve zinnen gebruikt, wordt de tekst juist levendig en… actief! Daarbij zijn passieve zinnen meestal onnodig lang en moeilijk leesbaar. Vermijd daarom woorden als worden, kunnen en zouden.
3. Voorkom jargon
Vaak weten je bezoekers minder van je bedrijf en werkzaamheden dan jijzelf. Best logisch. Het is daarom beter om jargon en andere zakelijke termen te vervangen voor jip-en-janneketaal. Houd bij het schrijven van je teksten je doelgroep in gedachte. Kennen ze de termen en begrippen? Je lezers vormen het uitgangspunt voor je taalgebruik.
4. Schrijf voor je doelgroep
Je doelgroep in je achterhoofd houden is niet alleen belangrijk voor je taalgebruik, maar ook voor de inhoud. Is de informatie relevant en begrijpen ze je? Een tip is om aan één persoon te denken tijdens het schrijven van de tekst. Je kunt je boodschap dan goed op je doelgroep afstemmen.
5. Gebruik werkwoorden
Het gebruik van werkwoorden zet mensen sneller aan tot actie. Uit onderzoek is gebleken dat berichten met werkwoorden meer kliks krijgen. Ook het gebruik van perceptiewerkwoorden helpt om je tekst sterker te maken. Deze woorden beschrijven onze zintuigen: zien, horen, voelen, ruiken en proeven. Het gebruik van deze woorden maakt je content aantrekkelijk.
Wil jij ervoor zorgen dat je boodschap nóg meer indruk maakt én beter blijft hangen? Dan kan je gebruikmaken van stijlfiguren. In dit blog zetten we er 5 voor je op een rij.