Aandachttrekkers: De machtige James Bond marketingmachine

20 maart 2020
Contentmarketing

Zodra er een nieuwe James Bond film in aantocht is, treedt er een machtige marketingmachine in werking. Ter promotie van de Bond-films is niets te gek. Helaas moeten de Bond fans nog een paar maanden wachten tot de nieuwe film in de bioscoop te zien is. De première van ‘No Time To Die’ is vanwege het Coronavirus verschoven van april naar november.

James Bond Experience

In de pop-up store op Utrecht Centraal kon je t/m 28 februari in de voetsporen van Daniel Craig treden en een ‘license to kill’ behalen. De ‘No Time To Die’-pop-up experience is de allereerste, wereldwijd. En dat in ons kleine pareltje van een land, wat een primeur.

Als je binnen treedt in de experience waan je je in de wereld van James Bond. De missie die je moet voltooien is uiteraard ‘classified’. Maar indien het succesvol wordt afgerond ontvang je je ‘License to Kill’ en ben je een echt double-0. De missie van Pathé is om alvast zoveel mogelijk kaartjes te verkopen, en awareness te creëren voor de nieuwe film. 

Unlock 007

Zo’n zelfde soort bond-experience werd opgezet door Coca-Cola in samenwerking met de James Bond film ‘Skyfall’ in 2015. Coca-Cola staat bekend om hun geweldige guerrilla marketingacties. De experience daagde nietsvermoedende treinpassagiers en voorbijgangers op het centraal station van Antwerpen uit om ‘to unlock the 007 in them’. Deelnemers die een Coca-Cola blikje uit de automaat haalden, hadden 70 seconden de tijd om een parcours af te leggen. De prijs? Exclusieve tickets voor de Skyfall film. 

Sony gaat undercover

Coca-Cola was niet het enige merk dat de lancering van Skyfall gebruikte voor de promotie van hun product. Tijdens het openingsweekend van de film in Stockholm kreeg een groot aantal Zweedse Bond-fans nogal een verrassing. Niet wetende dat ze werden gefilmd voor een marketingstunt van Sony. Het merk voerde een stunt uit op een echte undercover-manier om de waterdichte smartphone Xperia acro S te promoten. Er werden gratis drankjes uitgedeeld, en een aantal gelukkigen in de zaal vonden in hun beker de nieuwe smartphone. 

De massa aan marketing en James Bond horen net zo bij elkaar als Astrix en Obelix. Het begint bij steeds meer merken in te dalen dat de films zijn uitgegroeid tot wereldwijde marketingmachines. Maanden voor de release van een nieuwe film praten fans al over wat voor telefoon hij zal gebruiken. En ook de zin “shaken not stirred” staat heel hoog in de top honderd van bekendste filmzinnen. Bond is voor bedrijven een aantoonbaar goede investering. Bedrijven nemen het vooral tegen elkaar op met de vraag “Wat gaat Bond drinken in de nieuwste film?” Wij zijn benieuwd. 

Bekijk hier de trailer van de film: