Adverteerder versus Affiliate

09 september 2010
Campagnes

Affiliate marketing wordt vaak bekeken uit het ogen van een adverteerder of een affiliate. Ik heb het voorrecht om dit te bekijken vanuit beide perspectieven. Beide perspectieven zijn heel interessant om eens nader te bekijken en om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het antwoord te vinden waarop beide partijen 100% tevreden zijn over deze relatief nieuwe vorm van adverteren in Nederland.

Grote en kleine merken zien steeds vaker de mogelijkheden om hun diensten en producten middels affiliate marketing in de markt te zetten. Ze zien hier een middel in die hun omzet tot grotere hoogtes zal doen stijgen. Adverteerders stappen massaal over naar dit middel. Voor grote adverteerders gaat dit gepaard met een groots begin waarna vaak interne discussies starten. Wat is affiliate marketing en waar komen we te staan? Affiliate marketing is in vele vormen inzetbaar, en het vraagt vaak enige tijd en acceptatie voor een merk heeft ontdekt welke regels ze wil hanteren.

Affiliates zoeken graag de grenzen op van de voorwaarden en proberen deze grenzen op te rekken. Affiliates zijn innovatiever dan de meeste adverteerders. Dit is te begrijpen aangezien de affiliate, met een veel kleiner marketingbudget (vergeleken met de adverteerder), een groter percentage wil leveren van de online sales van de adverteerder. Daarnaast zijn affiliates veel flexibeler waardoor ze gemakkelijker in kunnen spelen op de actualiteit en politiek speelt een veel kleinere rol voor deze groep.

Het is bijna onmogelijk om elkaar goed te leren begrijpen wanneer je als adverteerder niet op de stoel van de affiliate hebt gezeten of vice versa. Loyaliteit van affiliates komt met de portemonnee zeggen veel adverteerders gechargeerd en affiliates zeggen op hun beurt dat adverteerders hun uitknijpen. Uiteraard ligt het niet zo gemakkelijk. Toch zouden affiliates en adverteerders elkaar beter moeten gaan leren om het imago van affiliate marketing verder te verbeteren.

De adverteerder moet meer tijd en aandacht gaan schenken aan de mens achter de affiliate; ‘wat zijn de behoefte van affiliates’ en “wat hebben affiliates van mij nodig om gezamenlijk meer geld te verdienen” zijn vragen die een adverteerder als eerste zou moeten vragen voordat ze het traject instappen.

De affiliate moet zich meer gaan beseffen dat een adverteerder niet aan alle eisen kan voldoen. Het traject voor een adverteerder is vaak complexer die in de situatie van de affiliate met betrekking tot verbetering van haar affiliateprogramma, maar ook aan het optimaliseren van haar website.

Wanneer ik beide perspectieven bekijk is het onmogelijk om een 100% tevredenheid te hebben voor zowel adverteerders als voor de affiliate. Dit is ook niet erg, maar wanneer het besef aanwezig is dan neemt de kans verder toe om die tevredenheid te benaderen. Wees niet bang voor elkaar en zoek elkaar veel meer op.