Adverteren op TikTok doe je zo.

01 juni 2021
Contentmarketing

Klaar om te TikTokken? Yes! Want dit is hét moment om als bedrijf te starten met TikTok. Ja, ook als je doelgroep ouder is dan achttien jaar. De belangrijkste doelgroep op dit platform is 18 tot en met 35 jaar. Om een goed beeld te schetsen: op dit moment zien wij in onze data ongeveer vijf miljoen actieve gebruikers in Nederland. Hiervan is zeventig procent tussen de 18 en 35 jaar. Twintig procent is 35+ en de kleinste doelgroep op TikTok (10 procent) is onder de 18 jaar. Say what?

Misschien denk je nu: ‘Leuk, maar hoe pak je dat aan en hoe werkt adverteren op TikTok? Welke resultaten kun je ongeveer verwachten? Kun je bestaand advertentiemateriaal van een ander socialmediakanaal gebruiken op TikTok? En is het niet heel moeilijk om toegang te krijgen tot het businessaccount?’ Snappen we helemaal. So let’s dive in!

De mogelijkheden op TikTok.

Je kent waarschijnlijk de populaire TikTok-dansjes- en challenges wel, maar er zijn veel meer verschillende vormen van content die aanslaan bij de TikTok-doelgroep. Deze content – ook wel trends genoemd – zijn perfect om als bedrijf op in te spelen. Zo zijn het delen van tips, dansen en comedy-sketches goed scorende thema’s bij veel bedrijven. Merken als het Rode Kruis, Pathé, bol.com en het ministerie van Volksgezondheid weten dan ook al goed in te spelen op de beleving van hun doelgroep met de juiste content.

Hoe komt het nou dat deze bedrijven het zo goed doen? Wat zorgt ervoor dat hun video’s goed worden bekeken? Het antwoord is niet heel ingewikkeld: op het juiste moment meedoen aan trends, veel TikToks plaatsen (volume creëren) en deze op je doelgroep afstemmen.

@minvws4 creatieve manieren om 1,5 meter afstand te houden. ##AlleenSamen

♬ origineel geluid – Ministerie van VWS

Yess! Je hebt een nu TikTok gemaakt, maar hoe zet je deze vervolgens in als advertentie?

De verschilende TikTok-advertenties.

Net als op Instagram, Facebook, LinkedIn of Snapchat heeft TikTok een eigen business manager voor je advertenties. Het businessaccount is op dit moment het meest vergelijkbaar met dat van Snapchat. Wel zijn de advertentiemogelijkheden net iets anders dan op alle andere socialmediakanalen. De advertenties die je kunt inzetten zijn:

1. In-Feed Video

In-Feed Video’s zijn advertenties die voorbijkomen op je tijdlijn. Ook wel de ‘For You Page’. Dit is de meest gebruikte advertentievorm op TikTok, omdat ze het meest op gewone TikToks lijken. Het enige verschil is dat je een doorklikbutton naar je website kunt toevoegen. Daarnaast is het de goedkoopste manier van adverteren op TikTok vergeleken met de andere advertentiemogelijkheden.

In-Feed Video TikTok

 

2. Tile Experiences

Tile Experiences zijn een soort In-Feed Video’s, maar dan speciaal gericht op het uitlichten van meerdere producten. Zo verschijnen er onderaan je video drie ‘tegels’ waar je producten in kunt hangen, die weer doorverwijzen naar je website. Zo kun je net wat meer verschillende producten of van je product in detail laten zien, dan alleen in een TikTok-video.

Tile Experiences TikTok

3. Brand Takeover

Met een Brand Takeover trek je gelijk de aandacht met een video of gifje van 5 seconden zijn, die doorlinkt naar je website. Deze advertentie komt namelijk als eerste tevoorschijn wanneer iemand zijn TikTok-app opent. Daarnaast kun je hem ook niet overslaan. Adverteren met een Brand Takeover is exclusief per categorie (branche). Dit houdt in dat maar één merk een bepaalde categorie voor 24 uur kan overnemen. Gedurende die 24 uur heb je dus geen concurrentie.

4. TopView

Een TopView lijkt op een Brand Takeover. Deze verschijnt ook gelijk als je de app opent. Het grote verschil is dat een TopView eruitziet als een echte TikTok. Ook kun je langere video’s plaatsen dan een Brand Takeover.

TopView TikTok

Wat levert TikTok-adverteren op?

Het voordeel is dat er nog niet veel adverteerders actief zijn op TikTok. Dit komt grotendeels doordat adverteren in Nederland nog erg moeilijk is. Er zijn nog maar weinig Nederlandse bedrijven die hier gebruik van kunnen maken. Voordeel: je kunt met jouw campagne nog relatief goedkoop impact maken! Want op dit moment heeft TikTok een engagement rate van 29%. Dit is een stuk hoger dan bijvoorbeeld Instagram (5-10%). Wow! Maar ook resultaten als CPM’s, CTR’s en CPV’s op TikTok laten je mond openvallen. Om je een goed beeld te geven, laten we je de resultaten van één van onze TikTok-campagnes zien.

TikTok-campagne Landstede MBO.

Een tijdje terug lanceerden we de eerste TikTok-campagne voor Landstede MBO, gericht op de jongere doelgroep (13 -24 jaar). Dit was een pilotcampagne om meer bereik en engagement generen, maar ook om te kijken hoe deze – moeilijk te bereiken – doelgroep op TikTok zou reageren op de content van Landstede MBO.

Dit hebben we gedaan door in te spelen op de TikTok-trend ‘This or That’. Bij deze trend draait het om het maken van een keuze. We hebben ervoor gekozen om in de TikToks de verschillende Landschappen (opleidingen) van Landstede MBO te laten zien, door studenten van Landstede en TikTok-creators een aantal keuzes voor te leggen. Gezond & Wel of Handel & Commercie, harsen of epileren, Harderwijk of Zwolle? Zo kwamen zowel de Landschappen, de opleidingen als de kenmerken ervan aan bod.

In totaal leverden 13 jonge contentmakers maar liefst 29 TikToks bij ons op waar verschillende Landschappen werden uitgebeeld. Zij deelden de video’s op hun account en wij plaatsten ze op dat van Landstede MBO. Zo laten we in onderstaande In-Feed Video de keuze tussen de landschappen Gezond & Wel en Handel & Commercie zien.

@landstedemboAls jij een winkel zou openen, welke zou dat dan zijn? 🤔 @pudding.broodje #landstedembo #fy #fyp #studiekeuze #watkiesjij #mbo #dekeuzeisreuze♬ One Way or Another (Teenage Kicks) – One Direction

Omdat het een pilotcampagne was, hadden we KPI’s opgesteld op basis van TikTok-data. Doordat we nauw contact hebben met TikTok was dit mogelijk. Onze verwachting was ruim een half miljoen views, een CPM van twee euro, een CPC van tien cent en ruim zesduizend klikken. Of dat gelukt is? Oh yes!

Het resultaat.

Met ruim 5 miljoen views, een CPM van 29 cent, 11 cent per klik, meer dan 12 duizend klikken naar de website, 59 duizend likes en honderden reacties binnen vier weken, leverden de TikToks veel interactie en een groot bereik op.

En dan zijn zit alleen nog maar de resultaten van het TikTok-account van Landstede MBO zelf. We hebben ook de accounts van de TikTok-creators (nano- en micro-influencers) ingezet. Deze werden aan de hand van een briefing zelf ontwikkeld door de creators en na goedkeuring op hun eigen account geplaatst. Hierdoor ontvingen we ook spontane content die paste bij de doelgroep, maar ook voor meer geloofwaardigheid, omdat de content niet alleen vanuit Landstede zelf kwam. Dit zorgde niet alleen voor nog meer bereik en klikken, maar kwamen we ook echt in de belevingswereld van de doelgroep.

Samenwerken met TikTok-creators.

Waarom we naast Landstede-studenten óók voor TikTok-creators hebben gekozen voor Landstede MBO? Op dit kanaal heb je een groot scala aan nano-, micro- en macro-influencers. Zo zijn er in Nederland al aardig wat TikTok-creators. Deze creators – vooral de nano- en micro-influencers – zijn een stuk betaalbaarder dan op andere socialmediakanalen.

Daarnaast is het via TikTok een stuk gemakkelijker en laagdrempeliger om creators te bereiken en kennis mee te maken. Dit is nu nog een beetje vergelijkbaar met Instagram, maar over een tijdje is de Creator Marketplace beschikbaar in Nederland. Via het platform Creator Marketplace kun je aan de hand van data precies uitzoeken welke TikTok-creators bij jouw merk passen, om vervolgens een connectie met deze influencers te maken. Zodra deze feature beschikbaar is in Nederland, is het dus nóg makkelijker om de juiste TikTok-creators te benaderen.

@izaak_mbunguGa naar www.landstedembo.nl voor meer informatie over dit landschap of drop je vragen over dit landstede in de comments! #landstedembo♬ origineel geluid – Izaak

Extra tipje van de Crowd.

De TikTok-doelgroep verwacht dat je als merk óók TikToks maakt en geen gepolijste advertenties. Je moet je merk in trends verwerken en zorgen dat dit zoveel mogelijk met elkaar verweven zijn. Want het mag eigenlijk niet opvallen dat het om een advertentie gaat. We vinden namelijk een advertentie op onze tijdlijn niet erg, zolang de content maar oprecht aanvoelt en het niet lijkt alsof het alleen maar om geld gaat. Als dat wel het geval is, dan kan je TikTok averechts werken.

Het is van belang dat je jouw bedrijf op een echte manier durft te laten zien met creatieve, spontane en ongepolijste video’s. Geen advertenties meer, maar echte mensen in herkenbare scenario’s, want juist die insteek maakt TikTok zo interessant. Spannend? Absoluut! Maar ook een trend waar je als merk niet meer onderuit kunt.

Heb je vragen? Of ben je op zoek naar de TikTok-mogelijkheden voor jouw bedrijf? Wij hebben als een van de weinige Nederlandse bureaus rechtstreeks contact met TikTok en toegang tot het adverteren hierop. Yes! Bel, mail of app ons voor een goed gesprek met een fijne bak koffie. Of tik wat leuks hieronder en let’s start a TikTok adventure! 👇

Samen een TikTokavontuur starten?