28 november

Ben jij klaar om jouw merkverhaal te vertellen?

Als bedrijf heb je jouw eigen identiteit. Zelf weet je vaak heel goed waar je voor staat, wat je ambities zijn en hoe je de zaken aanpakt. Maar denken jouw medewerkers er net zo over? Het merkverhaal is er om sturing te geven aan je organisatie. Het gaat verder dan alleen het omschrijven van je missie en visie. Het geeft een gevoel mee, het inspireert en activeert. Ben jij klaar om jouw verhaal te vertellen? Lees dan snel verder.

Waarvoor gebruik je een merkverhaal?
Een merkverhaal maak je voor intern gebruik. Het geeft houvast en richting aan je organisatie. Met name voor degenen die zich bezighouden met de identiteit van jouw bedrijf is het verhaal belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de marketingafdeling die in al hun uitingen hetzelfde merk moeten verdedigen. In het verhaal staat een duidelijke visie en missie, zo werk je als organisatie aan hetzelfde, gezamenlijke doel. Zie het merkverhaal als een kapstok, hier kun je alle geproduceerde content aan op hangen. De rode draad blijft hetzelfde.

Ga op onderzoek uit
Je kan natuurlijk klakkeloos in de rondte gaan schrijven, maar de kans is groot dat jouw verhaal hiermee niet de juiste snaar raakt. Een goed verhaal schrijf je niet zomaar, dat heeft tijd en aandacht nodig. Begin eens met het omschrijven van je kernwaarden. Bedenk wat jou bijzonder maakt en wat jouw bedrijf onderscheidt van andere, soortgelijke, bedrijven. Vraag je medewerkers en goede klanten hoe zij tegen het bedrijf aankijken. Waarom willen medewerkers voor je werken? Waarom zijn jouw klanten eigenlijk klant bij jou en niet bij iemand anders? Kijk ook naar hoe de oorsprong van je bedrijf eruitziet. Waar komt het idee vandaan om te gaan doen wat je doet? Al deze informatie kun je gebruiken voor jouw verhaal.

Schrijven maar!
Heb je alle informatie verzameld? Dan kan je beginnen met schrijven! Let op, een verhaal is nooit in 1 keer geschreven. Laat er meerdere mensen naar kijken en stop niet na je eerste poging. Zorg ervoor dat je verhaal authentiek en relevant is, met gladde praatjes en grootspraak val je namelijk snel door de mand.

Eerst nog wat inspiratie nodig? Klik dan snel verder naar het blog ‘inspirerende merkverhalen’ en ‘3 pijlers voor een goed verhaal.’ Wil je aan de slag? Download dan onze 8 vergeet-je-niet’s van contentmarketing. 

Terug