Blijf op de radar met Instagram.

04 mei 2020
Campagnes

Ben je een (klein) bedrijf en heb je de deuren (deels) moeten sluiten? Dan is deze tijd voor jou waarschijnlijk een hele uitdaging. Om toch zichtbaar en verbonden te blijven in deze tijd, kun je social media inzetten voor de communicatie tussen jou en je klanten Instagram is de perfecte tool hiervoor, dus pak dat podium!

Ben je niet gezegend met een optimaal werkende webshop en loop je veel klanten en omzet mis? Instagram is een goede tool om toch op een makkelijke en snelle manier online aanwezig te kunnen zijn. Spreek je klanten en publiek online aan met een profiel op Instagram. Wees hierin open in de communicatie. Vertel wat deze situatie met jouw bedrijf doet en hoe dit jou en je werknemers beïnvloedt. Ben je betrokken bij het ondersteunen van lokale acties of werk je samen met andere lokale bedrijven? Laat dit dan zien! Verwacht niet via Instagram alleen maar te verkopen, maar in deze tijd is het juist belangrijk om aanwezig te zijn en te blijven. Het is van belang om zichtbaarheid en betrokkenheid te creëren. 

Begin op Instagram met leuke posts en aansprekende beelden. Wees creatief. Denk hierbij na over wat bij jouw bedrijf past. Hoe wil je mensen aanspreken? Welke boodschap wil je uitzenden? Ook als zzp’er kun je je slag slaan op Instagram! Laat je expertise zien en bied jouw diensten op een creatieve (misschien goedkoper of gratis) manier aan. Waar je als bedrijf aan kunt denken is bijvoorbeeld #supportjelocals. Je bent vast niet het enige bedrijfje dat met de handen in het haar zit, dus sla deze handen ineen en verzin samen leuke uitingen of acties. Maak een toffe video om een nieuwe dienst te laten zien of om te laten zien waar jullie als bedrijf achter de schermen mee bezig zijn. 

De intentie op Instagram moet in deze tijd altijd zijn om andere mensen te helpen en stimuleren, nooit om alleen maar je eigen naam te laten zien. Blijf daarbij wel bij je eigen vakgebied. Ga als kapper bijvoorbeeld geen online-fotocursus aanbieden. Het klinkt logisch dat je dit niet zou doen, maar het gebeurt. Zet een leuke gratis challenge op of verzin een actie waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Dit zorgt niet bepaald voor hoge inkomsten, maar je laat een goed initiatief zien. Zichtbaar blijven en interactie met je doelgroep is gedurende deze crisis heel wat belangrijker dan omzet. Het zorgt ervoor dat je in contact blijft met je klanten en zodra we weer mogen gaan en staan waar we willen, kun jij de deuren weer openslaan. 

Wees dus daar waar je klanten zijn! Dit is het moment om online van je te laten horen. Communiceer duidelijk je boodschap en houd verbinding met je lokale publiek. Post regelmatig op je feed of zelfs op je stories, om gezien te worden. Social media zijn uitstekende tools om je marketing online voort te zetten, want: lage kosten en veel creativiteit en zichtbaarheid!