18 oktober

Bollywood goes Youtube

Onder het mom van kennis delen, breng ik jullie de laatste nieuwtjes en sappige contentroddels uit de YouTubewereld. Niet alleen omdat YouTube hét platform der platformen is, maar ook omdat ik dit simpelweg meer moet doen. So without further ado.

T-series
De grootste YouTuber van de wereld is natuurlijk Felix Kjellberg, aka PewDiePie. Met 67 miljoen abonnees staat hij al ruim 5 jaar bovenaan de ranglijst. Maar er ligt sinds kort een kaper op de kust… ergens in de Indische Oceaan.

PewDiePie wordt namelijk binnen een maand ingehaald door T-series: een Bollywood muziekkanaal uit India. T-series groeit op dit moment met 42 miljoen abonnees per jaar, dat is mega intense shit. Dat is meer dan het totale aantal abonnees van de meeste topkanalen. Maar huh? Hoe kan dat nou, vraagt u zich af.

India ontwikkelt zich razendsnel en het aantal internetgebruikers groeit pittig hard. Met 1,3 miljard inwoners (nr. 7 van de wereld) is dat een enorme stortvloed aan contenthongerige mensen die YouTube ontdekken. Booming business! T-series is niet alleen een YouTubekanaal, maar ook een muzieklabel, filmproducent en multi-channel network. Een grote jongen met veel centjes en mogelijkheden. Alsof je Lionel Messi mee laat spelen met de F-jes van PEC Zwolle. In de Westerse wereld zijn we inmiddels zo gestagneerd dat we soms vergeten wat er in de rest van de wereld allemaal gaande is. De ontwikkeling staat niet stil en het plafond is nog lang niet bereikt. Is toch goud ofnie?

Wil je meer weten hierover? Check dan deze video of lees deze blog.

Shane Dawson
In ander nieuws, vanavond komt het laatste deel van de achtdelige docuserie The Mind of Jake Paul online. YouTuber Shane Dawson duikt in de wereld van veelbesproken vlogger Jake Paul. Oh wat is dit smullen geweest de afgelopen weken. Naast bakken met kritiek ontvangt de serie ook veel lof van de community.

Shane Dawson doet wat nog niemand heeft gedaan op YouTube en dit gaat niet zonder slag of stoot. Toch is het op dit moment de meest bekeken content van een solo creator op YouTube (10-20 miljoen views per video). Het feit dat één creator dit aantal views binnen haalt, is al bijzonder op zich. De hele community kijkt aandachtig mee met dit spektakel en inmiddels is de absolute finale gelanceerd. Kijken dus! De afleveringen duren gemiddeld 40 minuten, dus ik zou een dagje vrij nemen als ik jou was.

Tot zover het YouTubenieuws. Vergeet niet te liken en abonneren. Vond je dit nou leuk? Laat dan even een reactie achter in de comments. Misschien maak ik er wel een regelmatig dingetje van.

Dennis Broekhof
Passie voor video.
Terug