#doeduurzaam

Want dit is de tijd van doen.

Losse banaantjes pakken, die stiekem net zo lekker smaken als aan een tros, of een kortere douche-sessie dan je gewend bent. Kleine dingen die je anders kunt doen om net wat bewuster met je omgeving om te gaan. Aan ons de uitdaging om juist die kleine duurzame lifehacks op een toffe en laagdrempelige manier te delen voor a.s.r. Want, dit is de tijd van doen.

De vraag

Of we mee willen denken over laagdrempelige videocontent voor social die aansluit op de campagne ‘dit is de tijd van doen’ en de jongere doelgroepen van a.s.r.? Om zo meerwaarde te creëren op een positieve manier en bij te dragen aan de maatschappij? Natuurlijk!  Concreet was de vraag: hoe laden we ‘dit is de tijd van doen’ onder de doelgroep jongeren op Instagram.

Hoe laden we ‘dit is de tijd van doen’ onder de doelgroep jongeren op Instagram?

Onze aanpak

Duurzaamheid en klimaatverandering zijn dagelijks belangrijke begrippen. Met een aantal thema’s zijn we aan de slag gegaan om het verschil aan te duiden. Wat doe je nu? En hoe kan dit beter? Alledaagse handelingen die door een kleine aanpassing een groot verschil kunnen maken. Om het bij laagdrempelige videocontent te houden hebben we gekozen om te werken met Instagram Stories en Timeline. En laat de doelgroep hier nou ook voornamelijk op zitten. Hier deelden we lifehacks die zo simpel waren, dat je ze wel moest doen. Zo droeg je direct bij aan minder verspilling van water, energie of andere belangrijke resources. Iedereen kan op een laagdrempelige manier een verschil maken. Want dit is de tijd van doen.

De oplossing

De Instagramtijdlijn van a.s.r. vulden we in met lifehack-video’s die lieten zien dat je met een klein beetje effort tóch een bijdrage kunt leveren aan meer duurzaamheid en bewuster kunt omgaan met je omgeving. Snelle en duidelijke content voor de kijker, maar toch met een sterke boodschap en grote impact. Maar hoe breng je dat leuk en laagdrempelig over? Zeker voor de doelgroep waar we ons op richtten, is een beetje jeu wel nodig. Daar bedachten we het volgende op. In elke hack lieten we twee tegenstellingen zien. Eerst het oude vertrouwde (niet zo duurzame) gebruik en dan ‘FREEZE!’. De tune ‘dit is de tijd van doen’ begint en het nieuwe gebruik in beeld. De handelingen, dat is waar het om draaide.  Zo bleven we weg van belerend, maar zochten we juist de glimlach op. Daarnaast zijn de situaties in een wat rauwer beeld vastgelegd. Waardoor de look en feel van de video bij het Insta-gebruik van de doelgroep aansloot. Alles zonder de huisstijl van a.s.r. uit het oog te verliezen natuurlijk.

Het resultaat?

Deze korte video’s met kleine handelingen en de verbetering voor het milieu, hebben voor veel positieve reacties en een hoge impact gezorgd. De engagement lag een stuk hoger dan de gemiddelde posts van a.s.r. Mensen tagden elkaar en lieten onder de lifehacks weten dat ze meer van dit soort advertenties wilden zien. Het publiek, maar ook de lokale supermarkten, kwamen écht tot beweging. Zo zagen we ineens bordjes met ‘pak losse banaantjes, wel zo vriendelijk voor het milieu!’ in verschillende supermarkten verschijnen. Kijk, daar worden we blij van!

Resultaten

  • Totaal
    330.096 weergaven
  • Best bekeken
    ‘Cotton bag’ video
  • Video volledig bekeken
    57.2967
Wouter kan je er alles over vertellen.
wouter@crowdmedia.nl of 06 2412 7058