Een bloedserieus format.

Open en eerlijk praten over ongestelde vragen.

Een tampon op je tijdlijn? Als het aan Ferna Jalink lag wel. Lag inderdaad, want we gaan even terug in de tijd voor een korte intro op Fentalks.

In den beginne...

Ongesteldheid blijft een ongemakkelijk onderwerp, zeker voor jonge meiden die voor het eerst menstrueren. Zonde, want er is niks normaler dan dat. Ferna vond het de hoogste tijd voor verandering en bedacht de menstruatiebox. Een pakket om jonge meiden voor te bereiden op hun menstruatie, inclusief handvaten om het gesprek tussen ouder en kind op gang te helpen. Wat nog ontbrak om de box op de markt te brengen? Een businesspartner. Dus deed ze een oproep op LinkedIn. Yasser zag zijn kans schoon en zo ontstond de samenwerking tussen Fentalks en Crowdmedia.

De vraag.

Het doel van de samenwerking was duidelijk. Menstruatie bespreekbaar maken door de menstruatiebox op de markt te brengen. Oke, en een kennisplatform op te zetten met alles over het werk van de baarmoeder. Want contentmarketing kan hier natuurlijk niet ontbreken. Een succesvolle crowdfundcampagne later konden we aan de slag met de uitwerking. Zo ontwikkelden we een contentmarketingstrategie én een doelgroepstrategie met moeders en hun dochters in de hoofdrol. Heus, we betrekken vaders er ook graag bij, maar uit onderzoek blijkt nou eenmaal dat de moeder meestal het gesprek over ongesteldheid aangaat. We ontwikkelden een herkenbare huisstijl waarmee we een reeks  knappe content creëerden voor op Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn. Van feiten en fabels over menstruatie, tot tips over hoe moeders het gesprek aan kunnen gaan met hun dochter. Het ontbrak al die tijd nog aan één ding: het goede voorbeeld geven en zelf in gesprek gaan over menstruatie.

“Hoe stimuleren en helpen wij de doelgroep om het gesprek over menstruatie aan te gaan?”

Onze aanpak.

We trokken de stoute schoenen aan en bedachten een heleboel low-budget videoconcepten waarmee we zelf het gesprek over menstruatie konden openen. En dan het liefst op korte termijn. Van Never have I ever tot De Bloedserieusquiz, alles kwam voorbij. Zo ook Let’s Talk: een videoformat waarin koppels in gesprek gaan over tien verschillende stellingen over ongesteldheid. Een deel van die stellingen is terug te vinden in onze menstruatiebox Period Talk.

De uitwerking.

De eerste stap? Duo’s vinden die voor de camera wilden verschijnen. Ferna werkt op Windesheim en deed een oproep aan haar studenten. Dat zorgde voor veel enthousiaste reacties. We vroegen ook onze lieftallige collega’s bij Crowdmedia of ze mee wilden doen. Stap twee was het aanscherpen van stellingen, zodat ze zowel door vrouwen als mannen beantwoord konden worden. ‘Ik durf (on)bekenden om tampons om maandverband te vragen.’ pasten we bijvoorbeeld aan in ‘Het is normaal als meiden met ongesteldheidsproducten in hun hand naar het toilet lopen.’  Met tien stellingen in het script regelden we een huiselijke set met fijne props, zodat iedereen met een veilig gevoel voor de camera zat. Van al het geschoten materiaal maakten we acht afleveringen voor op de socialkanalen. In copy vroegen we volgers om hun mening in de reacties met ons te delen. Voor Instagram Stories maakten we een reeks polls, zodat volgers konden aangeven hoe zij over de stelling dachten. Want menstruatie bespreekbaar maken lukt alleen als we iedereen bij het gesprek betrekken.

Het resultaat.

Er staan net drie afleveringen online, maar we gaan we nu al als een speer. Elke aflevering heeft meer dan duizend weergaven gehaald, een flink aantal likes én een reeks reacties. Het merendeel van de kijkers kijkt de video ook nog eens voor 50% uit. En die teller blijft oplopen, want er komen nog meer afleveringen online en we gaan de afleveringen nu ook gesponsord wegzetten!

De cijfers.

  • Weergaven
    3.508
  • Engagement rate
    3,8%
Yasser kan je er alles over vertellen.
yasser@crowdmedia.nl of 06 4211 0518