Heerlijke Heftige Herfstdeals.
Een campagne om allesbehalve neerslag- eh, neerslachtig van te worden.
Herfst in Nederland: you hate it, or you love it. Welk kamp je ook kiest, vervoermaatschappij Keolis stond deze herfst weer onpartijdig voor reizigers klaar. Met een dosis Heerlijke Heftige Herfstdeals om precies te zijn. Wij stonden op onze beurt klaar met een ietwat droge contentcampagne om die deals de lucht in te slingeren. Weer of geen weer.
De vraag.
Als Keolis een eigen weerbericht had, zou je als kijker vier keer per jaar precies dezelfde voorspelling krijgen. Zie je Erwin Kroll, Piet Paulusma of Gerrit Hiemstra al staan? “Goedenavond, beste kijker. In Almere, Gelderland, Overijssel en Utrecht
is de komende maand 100% kans op scherp geprijsde buskaartjes.” Ja, breekt er een nieuw seizoen aan, dan pakt Keolis lekker uit. En wij dus ook. Zoals bij die zonnige campagne met Super Summer Hero in de hoofdrol, weet je nog?
Na de zomer van 2021 hadden we wel een Indian summer verdiend. Eentje waarin de coronamaatregelen langzaam van de buienradar leken te verdwijnen. Zonder lockdown en mét een streep door de anderhalvemetermaatregel was er weer genoeg te doen. Geen buitje aan de lucht, tijd om eropuit te gaan. Een mooi moment om bij reizigers het vertrouwen in het OV terug te winnen. Keolis wilde incidentele reizigers die mede door de pandemie waren afgehaakt, weer welkom heten in de bus. Aan ons de taak om zoveel mogelijk van die potentiële reizigers te bereiken. Hop on! 🚌
Onze aanpak.
Als je in de herfst de deur uitstapt, weet je van tevoren nooit of het heerlijk of heftig wordt. Daarom is het fijn om op andere fronten wél te weten waar je aan toe bent. Met de Heerlijke Heftige Herfstdeals reis je warm, droog en voordelig naar je bestemming. Die boodschap werd de basis voor onze campagne. We kozen voor een combinatie van online en offline middelen, die we in oktober en november inzetten voor de vier verschillende reisgebieden van Keolis.
De uitwerking.
Zo nemen we de doelgroep in drie fasen mee in de voordelen van reizen met het OV. Touch, tell, sell, je kent het wel. Voor de touchfase ontwikkelden we drie video’s. We kozen voor stop-motion in combinatie met fotografie en handgetekende achtergronden. Speaking of, ken je onze fantastische George al? In de video’s laten we een weersomslag van heerlijk naar heftig te zien. Protesterende paraplu’s en vliegende paarden, het komt allemaal voorbij.
Â
De video’s uit de touchfase vormden de basis voor de gifjes van de tellfase. En voor de sellfase maakten we visuals waarin de Heerlijke Heftige Herfstdeals per reisgebied centraal stonden. Uiteraard in dezelfde stijl en vergezeld door een sterk staaltje socialcopy. We plaatsten de advertenties op Facebook, Instagram, YouTube en Google Display. Voor extra vindbaarheid tikten we ook nog vier afzonderlijke SEA-campagnes. Zo zijn we. Ook offline gingen we los. Zo ontwierpen we posters, banners en advertenties voor op de schermen in de bus. En als klap op de vuurpijl adverteerden we in zeven verschillende huis-aan-huisbladen.
Het resultaat.
De resultaten van deze campagne sloegen als een rukwind om onze oren. Op social werden de video’s gemiddeld voor 17% uitgekeken, werd er 27.085 keer op de advertenties geklikt en behaalden we – hou je vast – 15.886.870 weergaven. Dat is 68% hoger dan verwacht! Google Display zorgde voor 7.520.894 vertoningen en via Google Search sleepten we nog eens 33.432 vertoningen en 6.385 klikken in de wacht. De offline resultaten zijn iets lastiger te meten, maar met de dagbladadvertenties bereikten we in ieder geval 514.905 mensen. Kijk, dat noemen wij nou een waterdichte campagne.
De cijfers.
-
Bereik15.886.870
-
Klikken27.085