Keolis kiest voor plan B.

Met de B van Best Wel Een Toffe Wervingscampagne!

Wie is er niet op zoek naar nieuw personeel? Keolis in ieder geval wel. De vervoersmaatschappij zoekt buschauffeurs (en gelukkig zijn wij bij Crowdmedia niet vies van een wervingscampagne). Op de gebruikelijke routes waren de rubbersporen niet meer te tellen, het was tijd voor plan B. En eigenlijk was de campagne met dat ene zinnetje al zo goed als af…

De vraag.

Het is niet eenvoudig om nieuw personeel aan te trekken. En nieuwe buschauffeurs aantrekken lijkt al helemaal onmogelijk. Want lang niet iedereen heeft het juiste rijbewijs. Weinig mensen weten dit, maar je hoeft dat rijbewijs helemaal niet te hebben om als buschauffeur te solliciteren. Zo’n rijbewijs kun je namelijk gewoon halen. Op kosten van Keolis. Je kan dus ook buschauffeur worden als je al jarenlang op een callcenter werkt. Of in de bouw. We noemen maar iets. Maar hoe spreken we mensen aan die er nooit aan hebben gedacht om buschauffeur te worden?

"Hoe vinden we buschauffeurs die nog geen buschauffeur zijn?"

Onze aanpak.

Simpel. Wij laten mensen zien die iets heel anders deden voordat ze buschauffeur werden. Mensen die een beetje zijn uitgekeken op hun oude baan. Oftewel: mensen die klaar zijn met plan A. En klaar voor plan B. Met de B van Buschauffeur. Bij Keolis waren ze zo enthousiast over deze insteek, dat ze besloten om er een volwaardige campagne van te maken. In plaats van enkel twee video’s om op de socials te verspreiden (zoals eerst het plan was), kregen we ook de opdracht om een vervolgcampagne te maken, waarin we onder andere opriepen om naar de proefritdag in Amersfoort te komen.

De uitwerking.

De ruggengraat van de campagne bestaat uit twee video’s die we geheel in eigen beheer produceerden. De opzet is in beide video’s even simpel als doeltreffend. We zien eerst plan A, daarna plan B. In video numero uno duwt een bouwvakker een kruiwagen voort en daarna een rolstoel de bus in. In de tweede video zien we een callcentermedewerker haar laatste telefoontje plegen om daarna als buschauffeur via de intercom verder te babbelen. Dit idee vertaalden we naar dagbladadvertenties, posters, een radiocommercial en een flyer die we konden uitdelen tijdens de grote proefritdag.

Het resultaat.

De aankondiging van de proefritdag werkte goed. Iets té goed, want het aantal aanmeldingen was al snel groter dan het aantal proefritten dat Keolis op één dag kon inzetten. De proefritdag was in ieder geval een groot succes. Wie weet hoeveel zaadjes er die dag in hoeveel hoofden zijn geplant… De campagne heeft tot nu toe 26 sollicitanten opgeleverd, waarvan 16 serieuze kandidaten. Binnenkort wellicht achter het stuur van je favoriete bus!

De cijfers.

  • Weergaven
    2.881.343
  • Klikken
    5.011
  • Potentiële buschauffeurs
    26
Wouter kan je er alles over vertellen.
wouter@crowdmedia.nl of 06 2412 7058