

Elke herfst en winter krijgen ze bij de busmaatschappijen van Keolis Nederland weleens een boze mail van iemand die niet werd meegenomen. Ben je keurig op tijd, rijdt de bus je straal voorbij! Heel vervelend, maar het gebeurt nooit met kwade opzet. Heeft iets te maken met het snelle vallen van de avond in combinatie met donkere jassen. Hoog tijd om daar wat aan te doen.
Een duister probleem.
De bus is er om mensen mee te nemen. Maar om mensen mee te kunnen nemen, moet je wel weten dat ze er zijn. Wanneer de dagen korter worden en de duisternis sneller valt, worden wachtende mensen wat minder zichtbaar. Zeker als het koud is en mensen wegkruipen in hun donkere jas. Als het dan ook nog eens regent, wordt het zicht voor de buschauffeur helemaal slecht. Maar als je rustig op de bus zit te wachten, heb je niet door dat je moeilijk zichtbaar bent.
Wat een lumineus idee!
Om mensen bewust te maken van hun zichtbaarheid, schoten wij voor Keolis een mini-thriller. We gaven onze zeer gewaardeerde stagiair Jelmer een donkere jas en kozen een wat miezerige avond uit om te gaan filmen. Een onheilspellende soundtrack maakte de sfeer compleet. Zo bouwden we de spanning op totdat de bus vlakbij was en de aap uit de mouw kwam. Of het licht uit de jas, in dit geval. De boodschap: laat je zien in het donker.
Licht aan het einde van de funnel.
Het is nog wat vroeg om te zeggen of de campagne voor gedragsverandering heeft gezorgd. Maar met een bescheiden budget behaalden we op Facebook en Instagram meer dan 680.000 weergaven, wat ver boven verwachting was. Los daarvan was de video ook te zien in de bussen en treinen van Keolis. Daar, in het hart van de doelgroep, zal ongetwijfeld ook zo nu en dan bij iemand een lampje zijn gaan branden.