
Zwolle, 26 januari 2022 – Vervoermaatschappij Keolis verwacht na de laatste persconferentie een flinke toename in het aantal recreatieve reizen met het openbaar vervoer. Een mooi moment om reizigers te herinneren aan het feit dat in- én uitchecken verplicht is als je reist met een OV-chipkaart. Als friendly reminder bedacht, produceerde en verspreidde contentmarketingbureau Crowdmedia een video die je niet snel vergeet.
Bliepjesbeat.
Check je in? Dan hoor je altijd één bliepje. Check je uit? Dan zijn het er twee. Mark Joost Meijer (creatief strateeg bij Crowdmedia): “Om reizigers te herinneren aan het in- en uitchecken, hadden we een oorwurm nodig. Iets herkenbaars dat goed blijft hangen. Zo kwamen we op het idee voor een beat op basis van de in- en uitcheckbliepjes. Met dat idee zijn we naar de producers gegaan.” Benieuwd hoe dat klinkt? Zet je geluid aan en bekijk de video hieronder.
Waarom is deze campagne nodig?
Hoewel de OV-chipkaart al in 2005 in Nederland werd geïntroduceerd, vergeten reizigers nog regelmatig in en/of uit te checken. Naomi Elshof (marketeer bij Keolis Nederland): “Door goed in- en uit te checken kunnen wij zien hoeveel reizigers op bepaalde trajecten reizen. Zo kunnen wij onze dienstverlening zo goed mogelijk afstemmen op de reizigers.”
Daarnaast is een OV-chipkaart pas geldig op het moment dat je bent ingecheckt. Dus ook als je een abonnement of een studenten-OV hebt, dien je in te checken. Hiermee voorkom je bij controle een boete van €50,-. Vergeet je uit te checken? Dan worden de reiskosten niet verrekend met het instaptarief. Vaak betaal je dan te veel. Dit bedrag kun je maximaal drie keer per jaar terugvragen.
Credits.
Creative agency: Crowdmedia
Strategie: Mark Joost Meijer
Video: Jesse Lammerink
Animatie: George Lee
Projectmanagement: Manouk van Dijk
Muziek en voice-over: Ilse de Vries & Vincent Bergsma
Klant: Keolis Nederland
Verantwoordelijk bij Keolis: Naomi Elshof & Sharon Bolhuis
Publicaties: Fonk online.