7 oktober

Content marketing, een manier van denken!

Vroeger was het best makkelijk, marketeer zijn. De regels waren duidelijk, de boodschap simpel, de opties beperkt. Even je doelgroep een boodschap onder de snufferd duwen op het moment dat hij het niet zag aankomen en klaar. Bijvoorbeeld tussen twee artikelen in de krant. Of na het journaal op televisie. Of langs de kant van de weg. De boodschap? Wij zijn beter dan de concurrent! Goedkoper! Sneller! En dat herhalen we dan zoveel we maar kunnen. Want herhaling is de kracht van reclame, toch?

content marketing

Stop screaming!

Tegenwoordig ligt het net even anders. Nieuwe media, een doelgroep die niet meer doet wat we willen en zelfs prospects die terugpraten. Brrr! Best lastig als je ineens verstand van techniek, data én communicatie moet hebben. Nu zijn die eerste twee nog prima te begrijpen. Of je haalt er een expert bij. Het probleem van de huidige marketeer zit hem juist in die derde: communicatie! Want schreeuwen werkt niet meer. En ook niet vertellen dat we de beste, goedkoopste of snelste zijn. Nee, we moeten aan de gang met storytelling, social media marketing en… content marketing.

Content zoals jij bent

Ja, echt: content marketing! En dat is zeker niet eenvoudig. Maar het moeilijke zit hem niet in de techniek. En ook niet in welke kanalen je moet kiezen. Ja, die zijn divers en continu aan het veranderen, maar ook te meten en te vergelijken. Dus de data vertellen je wel welk kanaal het beste werkt. De echte moeilijkheid zit hem in de inhoud. Facebook staat vol met bedrijven die hetzelfde doen als ze altijd al deden: fans met een boodschap confronteren waar ze niet op zitten te wachten. Dat noemen wij interruptie-marketing en het werkt voor geen meter. Ben je de beste of de goedkoopste? Dat ziet de consument wel op een vergelijkingsite. En wil je graag cool zijn? Dat bepaal jij niet, maar de sociale omgeving van de klant.

Een manier van denken

Content marketing gaat dus niet om kanalen. Check. Wat dan wel? Content marketing is een manier van denken. Niet over hoe je jouw boodschap tussen de oren krijgt. Wel over hoe je relevant kunt zijn voor je doelgroep. Omgekeerd dus. Dat betekent: de juiste boodschap – lees: verhaal, beleving, product, grap – op de juiste plek op het juiste moment. Niet zo eenvoudig dus. Maar wel zo leuk!

Waarom dan toch?

En het mooie is; slechte producten en slechte service komen vanzelf naar boven. De transparante sociale media en het internet zijn genadeloos. Dus back-to-basics met een goed product of een goede dienst! Want reclame gaat je niet meer redden. Kijk maar naar de Keuringsdienst van Waarde, met de voedselbranche als absolute uitblinker. Marketing gaat weer over het vertellen van je verhaal, het maken van keuzes en hoe je dat doet. Zo wordt je relevant voor je doelgroep. Of niet. Ook goed. Wat overblijft zijn klanten of fans die je merk en je bedrijf willen leren kennen. Echt kénnen. Het waarom wordt belangrijker dan de kwaliteit van je product. Daar zijn we als marketeers misschien nog niet helemaal voor geprogrammeerd, maar daar werken we aan. Wat mij betreft is dit de leukste tijd om het vak van marketeer uit te oefenen!

Terug