12 december

Contentmarketing? Engagement is niet langer je doel!

Natuurlijk wil je dat jouw doelgroep zich bezig houdt met de content van jouw merk. Anders zou je niet relevant zijn en pas je als merk niet bij de persoon die je aanspreekt. Staar je alleen niet blind op de resultaten die je meet. Zo loop je namelijk een groot deel van je doelgroep mis. Hoe dit precies zit? Duik mee in de rokerige krochten van sociale media.

De groei van dark social
Een groot deel van de betrokkenheid op je content, is niet meetbaar. Dit deel van interactie met je merk heet dark social. Eigenlijk de onderwereld van sociale media dus. Een term die zeker niet nieuw is, maar die zich wel steeds verder ontwikkelt. Lange tijd staarden we ons blind op het aantal likes, clicks of fans. Dit waren voor ons de doelstellingen als het ging om contentmarketing op social.

Traffic via onmeetbare kanalen
Een screenshot van een post via WhatsApp of een mailtje met daarin een link naar blog. Het delen van content gebeurt niet alleen op sociale media zelf, maar veel vaker op plekken waar je ze niet kunt meten. Uit onderzoek blijkt zelfs dat zo’n 75% van de interactie niet te meten is. Gebruik daarom je bereik als graadmeter. Door daar de focus op te leggen, weet je zeker dat je een bepaalde doelgroep niet aan je voorbij laat gaan.

Promoot je op Facebook?
Zet je mediabudget in op Facebook? Dan weet je dat je een doelstelling moet kiezen. Met deze doelstelling bepaal je welk deel van de doelgroep je aanspreekt. Ga je voor mensen die lezen, die klikken of converteren? Wij kozen voor het promoten van content graag voor een campagne gericht op betrokkenheid. Zo stuurden we op het aantal likes, reacties en gedeelde berichten. Die tijd is niet meer. Nu kiezen we voor de campagne met doelstelling merkbekendheid. Perfect voor het vergroten van je naamsbekendheid.

Focus op merkbekendheid
Scroll je door je tijdlijn en sta je even stil om een post te lezen? Dan is de kans groot dat je interesse hebt in het merk en dat de content relevant is voor je. En wie weet stuur je er een screenshot van naar die ene vriendin of collega! Facebook deed onderzoek en constateerde dat de meeste personen die stilstaan bij een advertentie deze zich na 2 dagen nog konden herinneren. Mooie cijfers die laten zien hoe jouw content op social wordt ontvangen.

Dus, houd jij je bezig met contentmarketing? Dan is het zeker de moeite waard om verder te kijken dan de zichtbare betrokkenheid op je berichten!

Anne Fleur Boschman
Fan van contentmarketing. Liefde voor fail.
Terug