
Tijd om de voetjes van de vloer te gooien, want het is de Internationale Dag van de Dans. Dat willen wij bij Crowdmedia niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Daarom hebben we zelf een videoclip gemaakt. Check it out en dans mee met The Crowd. En alsof dat al niet genoeg is, doen we ook nog eens een rondje langs onze favoriete danscommercials.
Gooi je heupen los. Let’s dance!
Jeans x dansende billen: onovertroffen combi.
Om de een of andere reden zijn jeansmerken heel erg dol op dans als middel om hun broek aan je kont te krijgen. Niet zo vreemd, want de kont speelt een grote rol in de dans. Wij durven hier wel te beweren dat de mens nooit had gedanst als de mens geen kont had gehad. Wezens zonder kont dansen niet, zie het stokstaartje. Zo belangrijk als de kont voor het dansen is, zo belangrijk is -ie ook voor de jeans. Dus gebruikt Levi’s het nummer Makeba van Jain om mensen in cirkels te laten dansen. Heeft het Nederlandse G-Star RAW een keer het Nationaal Ballet ingeschakeld om een jaar later in te haken op de urban tap trend. Gaat Diesel het hele alfabet van de streetdance af om hun soepele joggjeans onder de aandacht te brengen. En hebben Replay en de Duitse retailer Breuninger de handen ineengeslagen om met vijf dansclips één jeans onder de aandacht te brengen. Onze favoriet is toch wel deze sensuele tango met de zee:
Dansen zonder benen.
Zeiden we net dat je niet kan dansen zonder kont? Die bewering moeten we terugnemen. Zelfs zonder benen kun je dansen. Met je handen bijvoorbeeld. Door te breakdancen met je vingers. En als je flexibele vingers hebt en even oefent, kun je op feestjes en partijen hoge ogen scoren met tutting. Zoals Finger Tutting superstar JayFunk laat zien in deze commercial voor Samsung.
Heb je helemaal geen ledematen? Geen nood! Je kunt ook je wenkbrauwen het werk laten doen, zoals het chocolademerk Cadbury laat zien in een hilarische commercial:
Dansen met het weer.
Het weer vormt ook een inspiratiebron om de voetjes van de vloer te gooien. Dat weten we al sinds Gene Kelly een liedje in de regen zong en daarbij vrolijk tappend in de plassen stampte. Deze classic uit 1952 vormde de inspiratie voor deze Golf GTI commercial, waarin Gene Kelly met behulp van de nieuwste technieken nieuwe danspasjes uit z’n benen tovert. Datzelfde Singing in the Rain was het uitgangspunt voor deze spectaculaire commercial van Burberry, waarin de regen bestaat uit gevaarlijke ijsbrokken. We blijven even bij Burberry, want om hun nieuwe collectie onder de aandacht te brengen verrasten ze ons in het voorjaar van 2022 met misschien wel de mooiste danscommercial aller tijden. De commercial werd gelanceerd in het weekend dat Dudley en Eunice over Europa waaiden. Dancing in the wind:
Dansen als de ultieme vrijheid.
Dans wordt natuurlijk al jaren gebruikt om commerciële boodschappen mee te vertellen. Can’t beat that feeling gebruikte Coca-Cola in 1989 om mensen op te laten dansen. Eind jaren ’90 liet Grolsch een oudere dame kijken die naar een dansende jongeman gluurde.
Dansen staat voor vrijheid. En vrijheid verkoopt. Dus kun je het heel goed gebruiken om je auto mee onder de aandacht te brengen. Of je geurtje. ‘Wees vrij en dans’, zei Friedrich Nietzsche al, ‘zelfs als je aan de rand van de afgrond staat.’ Misschien zien we daarom de laatste tijd meer danscommercials dan ooit. Om een zeker virus te kunnen verslaan hebben we twee jaar lang onze bewegingsvrijheid moeten inperken. We wilden niets liever dan dansen, maar we konden niet dansen. Dan maar kijken naar mensen die dansen. Of naar een stad die danst.
Dansen met de Crowd.
Trouwens, bij Crowdmedia zijn we ook niet vies van een dansje op z’n tijd. Met Roxanne en Femke hebben we twee semiprofessionele dansers in de gelederen. En over de coronatijd gesproken: aan het begin van 2021, toen we nog in semi-lockdown zaten, kregen wij zin om te dansen en organiseerden we elke donderdag om 12.00 uur online hiphoplessen op Instagram. Zoals deze.
En in de dagen dat mondkapjes verplicht werden in het OV, kwam Keolis bij ons met de vraag hoe ze hun reizigers er op een leuke manier aan konden herinneren een mondkapje voor te doen. Wel, zeiden wij, vertel het met een dansje