
Ja hoor, daar zijn ze dan. De generatie moeders die is opgegroeid tijdens de digitale revolutie. Ook wel de Mom-lennial. Zij herinneren zich nog de tijd zonder internet en smartphones. Zij speelden veel op straat en bouwden boomhutten met de buurtkinderen, maar leerden ook het internet kennen naarmate het zich steeds verder ontwikkelde.
De millennial aka Generatie Y
Maar wat typeert nou eigenlijk die millennial als moeder? Want als we denken aan millennials, dan denken we aan burn-outs, job-hoppen, geen betaalbare huizen, geven om de planeet en juist minder geven om geld en carrière. Dan zal dit ook wel gelden voor de Mom-lennials… toch?
NOPE!
Uit onderzoek van Kekmama blijkt dat de Mom-lennials niet voldoen aan de clichés van moeders en óók niet aan die van hun generatiegenoten. Maar wat typeert deze millennial-mom dan?
De Mom-lennial
Voor sommige millennial-moeders is verantwoord leven het belangrijkst. Maar, het overgrote deel zegt andere prioriteiten te hebben. Zij zijn ambitieuzer dan hun generatiegenoten. Een groot aantal vindt hun sociale leven dan ook niet altijd belangrijker dan hun werk. Daarnaast staan veel Mom-lennials relaxt in het leven. Het cliché dat moeders zich altijd schuldig voelen, daar hebben zij geen last van.
De millennial-moeder leeft actief. Zij gaan graag op pad, de stad of de wijde wereld in. En ze wil gezien worden… Ja, op social media. Maar al deze typeringen gelden natuurlijk niet voor alle millennial-moms. Daarom heeft Kekmama de mom-lennials opgesplitst in vier groepen.
1. De moeder die er graag op uit gaat
Zij is een wereldburger. Via haar socialkanalen heeft ze contact met de hele wereld. Ze is graag met haar vriendinnen of gezin onderweg. Of dit nou op een tropisch oord ver weg is of bij dat leuke koffietentje om de hoek. Een kwart vindt het dan ook belangrijk dat hun kinderen in de wereld staan met veel vrienden en vooral plezier hebben. Zij vinden quality time met hun kind zeker belangrijk, maar willen hierbij niet afgesloten zijn van de wereld. Zij checkt dan ook regelmatig social media als zij met haar kind is.
2. De moeder die gaat voor haar carrière
Deze moeder is ambitieus. Haar gezin is belangrijk, maar haar werk is dat ook. Ze wil zich op elk gebied blijven ontwikkelen. En dan heb je soms haast. Ze wil haar kinderen laten zien dat er méér is in het leven en ze vindt het belangrijk dat haar kinderen het maximale uit het leven leren halen.
3. De moeder die zonder schuldgevoel de boel de boel laat
Zij is een relaxte moeder en geniet ervan om lekker wat aan te klooien met haar kind. De hele dag opruimen zie je haar dan ook niet doen. Zo nu en dan wil ze wel regels hanteren, maar niet altijd. Dit geldt ook voor het plannen van dingen. Het hoeft volgens haar niet allemaal perfect te gaan. Omdat deze moeders minder plannen, hebben ze ook weleens stress. Vooral in de ochtendspits.
4. De moeder die verantwoord leven voorop zet
De kleinste groep moeders is bewust bezig met haar omgeving. Duurzaamheid houdt haar bezig. In haar aankopen, het huishouden maar ook bij het kiezen van een vakantie. Voordat zij iets kopen, denken ze eerst na of ze het wel écht nodig hebben. Zij wonen voornamelijk in de (rand)stad en zijn de oudsten van alle moeders die meededen aan het onderzoek van Kek Mama (gemiddeld 36 jaar). Zij zijn, net als de ambitieuze moeders, vaak hoger opgeleid.
Leuk om te weten, maar wat kan je ermee?
Een duik in de belevingswereld van je doelgroep is de eerste stap naar relevante content. Door de doelgroep te leren kennen kun je veel beter inspelen op informatie waar in dit geval de mom-lennial naar op zoek is. Ontdek je ook nog eens binnen welke van de vier groepen jouw mom-lennial valt? Top!
Voor DSM, een van onze klanten, richtten we ons op ‘de moeder die verantwoordleven voorop zet’. Het spiksplinternieuwe platform sustainablelife.nl werd voor hen gevuld met 16 blogs. ‘Een veilige omgeving voor je baby. Voor nu en later.’Benieuwd naar de case? Check hem hier.