December is de maand van de zorgverzekeraars

02 december 2014
Campagnes

We zijn weer begonnen met de duurste mediamaand van het jaar, december. Naast alle eindejaarsacties, Sinterklaas en Kerst, is het vooral de maand van de zorgverzekeraars. Traditioneel in medialand een dure maand. Dat geldt niet alleen voor de meer traditionele media als televisie en radio, maar ook de kosten voor Adwords advertenties stijgen tot recordhoogten.

Voorgaande jaren stegen de kosten per klik tot bijna vijf keer hoger dan de maanden ervoor. Dan blijft het vreemd dat de zorgverkeraars gedurende het jaar zo weinig van zicht laten horen, maar goed daar schreven we vorig jaar al een blog over… https://crowdmedia.nl/merk/social-media-zorgverzekeraars/

Het is altijd een interessante periode om als marketeer deze campagnes te volgen. Waar gaan we op letten dit jaar?

Valerio_zilverenkruis

Doelgroepen
Wat gaan we zien aan doelgroep verschuivingen? Zijn er verzekeraars die een andere positionering kiezen? Zilveren Kruis lijkt zich bijvoorbeeld meer te gaan richten op een jongere doelgroep met de inzet van Valerio, een typisch BNN gezicht. Over het algemeen zie je toch dat de grote vier (Zilveren Kruis, VGZ, Menzis, CZ) kiezen voor een positionering dicht bij elkaar, als een verzekeraar voor iedereen. Maar misschien verrassen ze ons dit jaar.

Doorvertaling campagne naar online
Een prachtige boodschap op televisie vertaalt zich soms maar moeilijk door naar online conversie. Je ziet vaak dat er een thematische boodschap wordt gekozen die ongetwijfeld goed doet voor merkwaarden en branding. Maar de consument is ook bezig met kosten, kwaliteit en voorwaarden. Als iedereen genoeg zijn best heeft gedaan op een goed communicatieconcept, dan kan de online doorvertaling naar conversie misschien wel de grootste succesfactor zijn…

De rol van de vergelijkers
Misschien is het spannendste onderdeel dit jaar wel de rol van de vergelijkers. Zij spelen al jaren een grote rol in het spel, maar dit jaar lijkt er weer een nieuwe stap genomen te worden. De grootste vergelijker Independer, eigendom van Achmea, gaat met haar campagne wel erg lijken op een zorgverzekeraar zelf. De campagne is net zo thematisch als die van de grote vier. Bewust is de vraag? En dan zien nog talloze andere vergelijkers een mogelijkheid om de plek achter Independer in te vullen, en komen ook met steeds grotere campagnes. We houden Hoyhoy, Kiesgoed en Prisewise in de gaten.

En wat te verwachten van de kleinere verzekeraars?
Hopelijk gaan we dan ook nog iets origineels en creatiefs zien dit jaar. Dat valt het meest te verwachten van de relatief kleinere partijen in de markt. Ditzo laat al een afwijkend concept zien. Maar ook van FBTO en OHRA kunnen we misschien iets moois verwachten.

We houden het in de gaten voor je de komende maand. Wat valt je zelf op aan de campagnes? Laat het ons weten! En tot die tijd maar even wegblijven in de media voor andere campagnes. Januari is misschien een betere maand…