20 april

Facebook Canvas in de praktijk #1

Facebook vond het tijd voor iets nieuws: Facebook Canvas. Hoe dit werkt, laten we zien aan de hand van een campagne voor Harley-Davidson.

Bij Crowdmedia hebben we Facebook Canvas gebruikt in de Battle of the Kings campagne van Harley-Davidson. In het kader van deze campagne werden elf Harley-Davidson dealers in de Benelux uitgedaagd om een eigen custom bike te bouwen. Met deze custom bike streden zij tegen elkaar en andere Harley-Davidson dealers uit Europa om de titel van ‘Custom King 2016′. Aan ons de taak om deze custom bikes op dealerniveau te promoten in de Benelux. Naast Google, YouTube en Instragram, gebruikten we daarvoor ook Facebook Canvas.

Canvas is een ervaring die alleen op mobiel beschikbaar is. Via Canvas kunnen bedrijven op Facebook hun verhaal vertellen en hun product laten zien. Dit kan door middel van foto’s, video’s en een carrousel. Maar je kan ook een header, tekst en buttons toevoegen. Zie het als een landingspagina binnen Facebook.

Hoe werkt Facebook Canvas?
Je kunt een Canvas aanmaken via de Facebookpagina. Onder het kopje ‘Publicatietools’ zie je ‘Canvas’ onderaan staan. Facebook heeft al een Canvas Tutorial voor je geïnstalleerd, maar hier kan je ook je eigen Canvas ontwerpen. Je klikt op ‘+maken’ en alles wijst zich vanzelf.

Voorbeeld Canvas Facebook
Wil je het resultaat op je mobiel zien? Dat kan via ‘Snel voorbeeld’. Je krijgt dan een melding op de Facebookapplicatie op je mobiel. En als je trots bent op het resultaat, dan kan je het ook delen met je collega’s die ook beheerder zijn van je Facebookpagina. Je raadt het al, daarvoor klik je op het dubbele icoontje.
Canvas op mobiel

Hoe promoot je jouw Canvas?

Als je klaar bent met je Canvas kun je hem definitief opslaan. Geen paniek, als je achteraf nog iets wilt veranderen kan dat. Je bent nu klaar voor de promotie. Dit kan via de Power Editor.

Power Editor
Je maakt een advertentie aan zoals anders, maar bij het aanmaken van de daadwerkelijke advertentie, kies je bij je destination voor Canvas in plaats van Website-URL. Daar selecteer je de Canvas die je wilt promoten. Denk je er wel aan dat de Canvas niet op desktop en Instagram gepromoot kan worden? Die moet je op adset niveau dus deselecteren.  Voorbeeld advertentie
Wat zijn de specificaties van Facebook Canvas?
Facebook werkt met verschillende formaten in de advertenties. Dit werkt in Canvas super makkelijk. Het aanbevolen afbeeldingsformaat is tenminste 640 pixels en 72 dpi, maar aan jou om te bepalen wat het uiteindelijke formaat wordt. En, bij de carrousel moeten alle afbeeldingen even groot zijn.

De (eerste resultaten) van Facebook Canvas?
In de campagne zetten we video in, maar ook reguliere ads en de carrousel ads. Daarnaast gaan we de Facebook Canvas testen. We zetten de AB-test in op het bereik, de landingen en de daadwerkelijke leads. We gaan jullie meenemen in het resultaat!

Deze blogpost, geschreven door Willeke, verscheen eerder op Adformatie.

Lees ook het tweede deel, namelijk de resultaten!

Terug