Find your perfect fit

15 oktober 2020
Campagnes

Aandacht trekken, dat is vaak wat je wil bereiken met een campagne, toch? In 2018 verloor Suitsupply binnen een dag 13.000 Instagramvolgers door het posten van een foto van twee zoenende mannen. Na de lancering van de gedurfde campagne ‘Find your perfect fit’ ontplofte het internet!  

Suitsupply is zeker niet bang om controversiële campagnes te maken. Het merk heeft lef en zoekt maar wát graag de grens op. Dat was ook te zien in hun vorige campagnes. Weet je het nog? Seksueel en erotisch getinte afbeeldingen kwamen vaak voorbij, net als halfnaakte vrouwen. Maar in 2018 besloot het bedrijf het anders aan te pakken. Nog steeds controversieel en provocerend, dat wel. Dit keer werd op een maatschappelijk onderwerp ingespeeld: homo-emancipatie.

Op 21 februari 2018 werd de campagne gelanceerd met de slogan: ‘Don’t just fit in – find your perfect fit’. Op de social media van Suitsupply werden meerdere advertentiefoto’s gepost, maar één foto choqueerde een groot deel van de wereld. Je raadt het al: de foto van twee zoenende mannen. Wait, what? Je zou toch denken dat dat in 2018 inmiddels wel geaccepteerd werd… Vanuit alle hoeken en gaten in de wereld kwam er een stortvloed aan negatieve reacties. Oprichter Fokke de Jong wist van tevoren dat de campagne kritiek zou krijgen, maar deze hoeveelheid zag hij niet aankomen. 

Als bedrijf wil je aandacht genereren voor je campagne. Hoe doe je dat? Door een taboe te doorbreken en mensen te choqueren. Homoseksualiteit was in 2018 – nu nog steeds trouwens – een taboe in de reclamewereld. Suitsupply heeft een grote stap gezet om dit taboe te doorbreken. Mensen schrokken van de beelden. Maar ze schrokken van iets wat normaal hoort te zijn. Dat er zoveel negativiteit is geweest rondom deze campagne, bewijst dat het maatschappelijk relevant is om homoseksualiteit in beeld te brengen in de reclamewereld. 

Wat waren de gevolgen voor Suitsupply? Het pakkenmerk verloor online duizenden volgers, kreeg boze e-mails, verloor klanten en fysieke reclame werd vernield.

Toch heeft het bedrijf absoluut geen spijt van de campagne. Fokke de Jong gaf destijds aan het jammer te vinden dat hij klanten verloor, maar in zijn ogen gaf het de urgentie van het onderwerp aan: “Dit is waar Suitsupply voor staat en als het hierdoor klanten verliest, so be it.” Wat een ijzersterke verklaring en wat een stoere campagne! Suitsupply heeft ‘marketing wise’ iets gedaan wat maar weinig merken durven. Het heeft daardoor een maatschappelijke discussie gestart, een onderbelicht thema aangestipt in de reclamewereld én het ging viral. Chapeau!