Google Webmastertools geeft CTR organic search

15 april 2010
Campagnes

Om de dag kijk ik in de Google Webmastertools. In de Webmastertools vindt je snel en overzichtelijk veel informatie die je nodig hebt om vooral de organic search te sturen en bij te houden.

Het is eigenlijk een must voor elke website-eigenaar om hier, uiteraard gratis, een account aan te maken. Gisteren keek ik mijn ogen uit toen ik de webmastertools opende. Google heeft een update gedaan. Een hele belangrijke update zelfs. Zo is het nu mogelijk om het aantal vertoningen te zien en de doorklikratio (CTR).

Klik voor een vergroting

Google werkt met gepersonaliseerde zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat zoekwoorden niet statisch op één plek staan. Met deze update is het veel gemakkelijk om te zien op welke plekken jouw topzoektermen staan én wat de CTR hiervan is. Het is veel beter aantoonbaar wat wat de CTR-verschil is tussen de nummer 1 en nummer 5 positie.

Klik voor een vergroting

Ook optimalisaties zullen gerichter gaan worden. Een logische vraag zou zijn om de CTR te verhogen. Wijzigingen in de titel en de meta-description van jouw webpagina zullen beter gemonitord kunnen worden door middel van de CTR.

Klik voor een vergroting

Door de title van je webpagina wervender of juist informatiever te maken en je description net wat spannender is het mogelijk om meer bezoekers op jouw zoekresultaat te laten klikken.

Dus heb je nog geen webmastertools, maak er zo snel mogelijk een aan. En zo ja, snel bekijken wat jij nog kan verbeteren om meer bezoekers te trekken naar je website.

Betrouwbaarheid CTR in Webmastertools
Betrouwbaarheid van de cijfers zijn nog wel een issue. De cijfers komen namelijk niet geheel overeen met de cijfers uit Analytics, verschil dat ik tot nu toe gezien heb is ongeveer 10% tot 20%.  Het geeft dus inzicht, maar het is nog niet geheel betrouwbaar. Ik ga er verder induiken en zal hier een update verschaffen.