12 december

Hee, Facebook is weer veranderd!

Heb jij de veranderingen binnen Facebook al opgemerkt? Zo kan je tegenwoordig berichten in het verleden plaatsen en je kan bij bepaalde Facebookpagina’s nog beter targeten. Deze keer niet targeten in je advertentie, maar in je Facebook post. Benieuwd? Wij praten je bij!

Targeten op interesse
Binnen de advertenties van Facebook kan je heel specifiek je doelgroep bepalen. Op deze manier bereik je precies de mensen die jij als je doelgroep ziet en verspil je geen geld aan mensen die je eigenlijk niet wilde bereiken. Facebook heeft deze targeting ook geoptimaliseerd naar Facebook posts. Wanneer je een bericht wil plaatsen waar maar een klein deel van je Facebookfans interesse in heeft, kan je alleen deze groep bereiken met de specifieke post. Zo val je de andere fans niet lastig met content die niet bij hun past. En, op deze manier blijf je relevant voor je doelgroep!

Deze tool is nu beschikbaar op alle Facebookpagina’s, mits je je instellingen voor de Targeting en Privacy goed hebt staan. Natuurlijk helpen we je even op weg. Ga naar je instellingen, tabje algemeen. Vink bij doelgroepen en privacy het onderstaande aan. Ons voorbeeld is in het Engels, het gaat om de derde optie. In het Nederlands staat er: doelgroepen en privacy voor berichten.

Post berichten

Gelukt? Dan kan je aan de slag met specifieke targeten! Overigens is deze tool alleen beschikbaar op desktop.

Bericht post

Een eindtijd bij je post
Het is per Facebookpagina verschillend hoelang en hoeveel berichten in de tijdlijn van de Facebook fans verschijnen. Dit ligt aan de engagement en het bereik van bepaalde posts. Wanneer er veel interactie op een bericht is, zal deze langer in de tijdlijn van fans blijven staan. Facebook bepaalt dit door een algoritme, maar vanaf nu kan je ook een eindtijd aan je post toevoegen. Sja, maar wanneer wil je niet meer dat je post in een tijdlijn staat? Facebook geeft een goed voorbeeld: als je elke dag het weer communiceert op je Facebookpagina, wil je niet dat het weerbericht van gisteren nog in mensen hun tijdlijn staat. Daar zit wat in!

Berichten plaatsen in het verleden
Berichten inplannen voor de toekomst, dat kan al een tijd op Facebook. Maar nu kan je je post ook inplannen in het verleden! Wanneer je een post in het verleden plaats, komt dit ook zo in de tijdlijn van je fans te staan. Een post uit 2012, huh?

Post in het verleden plaatsen

Nog betere statistieken
Facebook is voor veel marketeers een interessant medium omdat je heel goed kan meten wat je doet. Facebook zou Facebook niet zijn om dit nog inzichtelijker te maken. Zo kan je nu ook een rapportage zien waarom bepaalde pagina’s beter scoren dan anderen. Stel, jouw post wordt opgepakt door iemand met veel volgers, dan zie je dit terug in je statistieken. Handig!

Smart Publishing
Facebook maakt ons blij. Tot nu toe is het – op basis van ervaring en evaluatie– inschatten welke verhalen het wel of niet goed gaan doen bij jouw Facebook fans. Uiteindelijk wil Facebook zoveel mogelijk relevante content aanbieden voor haar gebruikers, dus hebben ze ‘Smart Publishing’ ontwikkeld. Deze tool gaat na welke content het goed doet bij Facebook gebruikers.  Op deze manier kan je nog beter meten wat je content doet. Maar ach, Facebook maakte ons blij met een dode mus. Smart Publishing is alleen beschikbaar voor een aantal media-spelers. Facebook geeft aan deze tool in de komende maanden beschikbaar te maken voor een groter publiek. Wij wachten rustig af.

Ben jij nog andere veranderingen tegengekomen? Deel ze met ons!

 

Willeke Stam
Gek op content met een voorliefde voor kattenfilmpjes.
Terug