Google Analytics, wat kan ik ermee?

25 juni 2015
Campagnes

“Ik heb Google Analytics, maar ik kijk er eigenlijk nooit naar”. Dit is iets wat wij vaker te horen gekregen, zonde natuurlijk. Want een website is een belangrijk onderdeel van je bedrijf; jouw online winkel. En je wilt toch weten wat je klanten in jouw winkel doen?

In dit blogbericht besteden we aandacht aan de belangrijkste basiselementen van Google Analytics, zodat je snel (zonder een data-freak te hoeven zijn) analyses kunt maken van het bezoek naar en op je website.

Waar moet ik naar kijken?
Er zijn twee dingen belangrijk. Ten eerste, op welke manier komt een bezoeker op jouw website terecht. En ten tweede, wat doet een bezoeker op jouw website en vindt deze bezoeker de informatie waarnaar hij op zoek is.

Waar komen de bezoekers vandaan?
Bezoekers kunnen op verschillende manieren op de website terechtkomen. Je vindt dit onder het kopje Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen. Je kunt hier een aantal verschillende kanalen tegenkomen. Direct verkeer is verkeer waarbij de bezoeker de URL invult in de browser, vaak bezoekers die je website al goed weten te vinden. Verwijzend verkeer (referral) is bezoek via een link van een andere website. Social is verkeer vanuit social media, maar je ziet in de praktijk ook wel eens dat dit bezoek niet goed gemeten wordt en dat het weggeschreven wordt onder ‘other’ omdat de afkomst niet altijd goed gemeten kan worden. Daarnaast heb je nog Organic Search (organisch zoekverkeer), verkeer vanuit niet-betaalde zoekresultaten. Paid Search (betaald zoekverkeer), verkeer vanuit betaalde advertenties in zoekmachines. Affiliates, verwijzend verkeer vanuit andere websites (binnen een netwerk) waarvoor een vergoeding wordt betaald. Display, is het verkeer vanuit bannering en display advertenties. En als laatste E-mail, verkeer vanuit e-mailings en nieuwsbrieven.

Schermafbeelding 2015-06-25 om 11.03.15

Wat vertelt deze data mij?
Onder sessies (sessions) kun je tussen de haakjes zien hoeveel procent van het totale verkeer afkomstig is van het betreffende kanaal. Het liefst wil je dat het meeste bezoek komt uit de kanalen Direct, Organic Search, Social en Referral. Deze kanalen zijn (over het algemeen) kanalen die je onbetaald en organisch hebt opgebouwd. Kanttekening is wel dat Social en Referral verkeer soms ook betaald kan zijn. Hetzelfde geldt voor E-mail, een nieuwsbrief kost vaak ook veel tijd (en geld) voor de inhoud en verzending. Display, Affiliates en Paid Search zijn kanalen die je betaald inzet. Dit levert je op korte termijn verkeer op, maar valt ook weg wanneer je er niet meer in investeert. Stel je bent voor 80% afhankelijk van betaalde kanalen, dan wordt het de hoogste tijd om na te denken hoe je het verkeer vanuit niet-betaalde kanalen kunt gaan opschroeven.

Over het algemeen zie je dat het verkeer vanuit ‘organische’ kanalen kwalitatief beter is. Zij bouncen minder (zonder een vervolgpagina te bezoeken weer weg van de site, binnen Google Analytics bekend als het bouncepercentage), blijven langer op de website hangen (gem. sessieduur) en bezoeken meer pagina’s per bezoek (pagina’s/sessie). En zij converteren gemiddeld gezien beter. Conversies kun je handmatig instellen in Google Analytics, omdat een conversie per website verschillend is. Dit doe je door een ‘doel’ in te stellen, dit is te vinden onder de tab ‘beheerder’.

Wat doet de bezoeker op de website?
De bezoeker komt met een bepaalde informatie- of aankoopbehoefte op jouw website, dus belangrijk om te weten is; hoe beweegt de bezoeker zich door jouw website? Bezoekers die langer op je website zitten, minder bouncen en veel pagina’s bezoeken lijken kwalitatief betere bezoekers. Maar uiteindelijk is het belangrijkst dat de bezoeker converteert. Een conversie kan bijvoorbeeld een bezoek van een belangrijke pagina zijn of de bedankt-pagina na een aankoop van een product of het insturen van een (contact)formulier. Een bezoeker die minder dan 1 minuut op de website is, lijkt misschien geen kwalitatief bezoek. Maar als je een conversie hebt ingesteld kan het zijn dat een bezoeker binnen die tijd geconverteerd heeft. Stel daarom altijd doelen (conversies) in binnen Google Analytics.

Daarnaast is het zinvol om te kijken via welke pagina’s bezoekers door jouw website bewegen, dit vind je onder de tab ‘gedragsstroom’. Dit geeft een globaal beeld, maar genoeg om zonder al te diep graafwerk de flow van de bezoeker te kunnen inzien. Je vindt dit binnen Google Analytics onder Gedrag en vervolgens Gedragsstroom.

Schermafbeelding 2015-06-25 om 11.18.43

Wat kan ik doen om meer verkeer te krijgen?
Hieronder per kanaal een aantal voorstellen om meer verkeer te genereren.

Kanaal Hoe kunnen we het verkeer per kanaal vergroten?
Direct Door te werken aan de naamsbekendheid van je merk (of website) zullen steeds meer bezoekers je website rechtstreeks kunnen vinden. Al zie je in de praktijk dat veel bezoekers een merknaam of website eerst in Google intypen om vervolgens via dat kanaal op de website terecht te komen (Organic & Paid Search)
Verwijzend Je kunt nadenken over welke relevante websites zouden kunnen en willen linken naar jouw website. Je kunt binnen Google Analytics ook al zien welke pagina’s nu al naar je linken, op basis hiervan kun je ook bekijken of er vergelijkbare websites zijn om te benaderen. Het verkrijgen van relevante linkjes op andere websites draagt ook bij aan SEO, wat weer bijdraagt aan je organisch zoekverkeer.
Social Wanneer je als bedrijf actief bent op social media, zal dit kanaal ook steeds meer verkeer opleveren. Houdt er wel rekening mee, dat veel sociale kanalen al een ‘opzichzelf platform’ zijn. Waarbij je voor achtergrondinformatie in sommige gevallen door linkt naar een website. Over het algemeen zien we dat verkeer vanuit Social minder goed converteert.
Organisch zoekverkeer Om het bezoek vanuit organische zoekresultaten te vergoten kun je de website (verder) optimaliseren voor zoekmachines (SEO). Op basis van techniek, content en autoriteit kun je de verbeterpunten van een website in kaart brengen en door laten voeren. Het optimaliseren van je website is een proces en heeft tijd nodig voordat dit resultaat oplevert, maar erg nuttig gezien het bezoek vanuit dit kanaal samen met Direct vaak kwalitatief het sterkst is.
Betaald zoekverkeer Om het bezoek vanuit zoekmachines te vergroten kun je de website optimaliseren (SEO), maar je kunt ook advertenties inzetten om direct resultaat te realiseren (SEA). Binnen een week, of zelfs een paar uur, kun je al resultaat zien.
Display Display helpt met name aan de zichtbaarheid en merkbekendheid van je merk en/of website. Vaak converteert het verkeer vanuit dit kanaal (niet direct). Display draagt in de praktijk wel vaak bij aan direct en organisch zoekverkeer. En heeft daarmee een soort assist-functie.
Affiliates Om het verkeer vanuit Affiliates te vergroten kun je publishers (andere websites) vragen om te linken naar jouw website en een door jouw gewenste actie uit te voeren (conversie). Je betaalt hiervoor een vergoeding per conversie. Je kunt je aanmelden bij een netwerk om dit op touw te zetten. Denk aan netwerken zoals TradeTracker, Zanox , Affiliate4You of Daisycon.
E-Mail En als laatste e-mail, dit heb je zelf grotendeels in de hand. Hoe frequenter je een e-mailnieuwsbrief stuurt. Hij meer verkeer je hieruit kunt realiseren. Doe je dit nog niet? Zorg er dan voor dat je een database opbouwt aan e-mailadressen om te kunnen bereiken. En bedenk goed wat je wilt delen, niemand zit te wachten om constant gespamd te worden met nutteloze boodschappen. 

Hulp nodig of vragen? Stel ze gerust!