
Heb je een supergoede post gepubliceerd? Dan wil je deze natuurlijk graag aan zoveel mogelijk mensen tonen. Zeker nu Facebook het organische bereik van je pagina terugschroefd, is promotie is het antwoord. Met Advertentiebeheer kun je in een aantal stappen gemakkelijk meer uit jouw posts halen. Kijk je mee?
Stap 1: Leg de basis, wat wil je bereiken?
Met stap 1 leg je de basis voor je promotie, het eerste niveau. Hier kies je jouw doelstelling, wat je met de promotie wilt bereiken. Content promoten? Dan kun je kiezen voor bijvoorbeeld bereik of merkbekendheid. Focus echter niet teveel op directe resultaten, want een groot deel van je engagement is niet meetbaar. Meer hierover weten? Lees dan deze blog eens.
Anyway, klik jouw doel aan en geef je campagne een naam. Je kunt hier ook een limiet voor je budget instellen, zo ben je er zeker van dat je niet teveel uitgeeft.
Stap 2: Zorg voor verdieping, wat is je plan?
Nu de basis staat, kun je gaan verdiepen. Dit gebeurt allemaal op het niveau van een advertentieset. Hier kies je wie je wilt bereiken, hoe je ze wilt bereiken en welk budget je in wilt inzetten. Allereerst geef je de advertentieset een naam. Wil je in deze campagne meer sets aanmaken? Zorg dan dat ze goed aan de naam te herkennen zijn. Scheelt je later weer zoekwerk!
Stap 3: Kies je doelgroep, wie wil je bereiken?
Dan begint het echte werk: het kiezen van je doelgroep. Je kunt een opgeslagen doelgroep gebruiken, die je eerder al tot in de puntjes hebt uitgezocht. Maar je kunt hier ook bij nul beginnen. De basisgegevens breid je uit of verklein je met interesses, relatiestatus, werkgebied en ga zo maar door. Even goed nadenken over wie er bij je merk past en jij bereikt de juiste personen!
Stap 4: Selecteer plaatsingen, hoe wil je ze bereiken?
Vervolgens is de vraag hoe jij die personen wilt bereiken. Op Facebook is de keuze daarin reuze! Standaard staan de automatische plaatsingen aangevinkt. Wij raden dit echter af, omdat elk kanaal zijn eigen advertentieformaten kent. Je afbeelding kan dan bijvoorbeeld verkeerd geschaald worden en dat wil je natuurlijk niet. Zet je dus bijvoorbeeld zowel Facebook als Instagram in? Maak dan twee verschillende advertentiesets aan. Zo weet je zeker dat jouw post goed uit de verf komt!
Stap 5: Bereken je budget, hoeveel wil je bereiken?
Je te besteden budget, de grootte van je doelgroep en de looptijd van de advertentie. Allerlei factoren die de hoogte van het budget bepalen. In het begin zul je hier zoekende in zijn. Probeer wat bedragen die passen binnen je budget en ontdek wat werkt voor jou.
Zijn er bepaalde tijden of dagen waarop je niet wilt dat je advertentie getoond wordt? Dan is dit de plek om die uit de planning te halen.
Stap 6: Kies je content, waarmee wil je ze bereiken?
De volgende stap is het kiezen van je post. Wil je die toffe post op je pagina promoten? Klik hem aan in de lijst en Facebook verspreidt hem voor je! Je kunt hier ook een nieuwe post aanmaken en die verspreiden, zonder dat deze op je tijdlijn komt te staan.
Stap 7: Blijf meten, gaat alles volgens plan?
Met het klikken op de knop ‘Doorgaan’ ben je er nog niet! Laat Facebook zeker zijn kundige werk doen, maar blijf ook zelf kijken wat je post doet. Behaal je de resultaten die je wilt? Bereik je de juiste mensen? Heb je genoeg of te weinig budget? Door deze dingen in de gaten te houden kun je nog tijdens de campagne verbeteringen aanbrengen. En zo de allerbeste resultaten behalen!
Wil jij meer weten over het inzetten van Facebook? Lees dan ons blog over Facebookmarketing of download ons witpapier.