3 april

Contentmarketing is geen aanpak, maar een geloof!

Oké, de titel is misschien wat zwaar. Maar toch zeker wel waar. Het verschil tussen push en pull kennen we nog wel, toch? Pushen is vooral zoveel mogelijk zeggen wat je doet, maar in veel gevallen nog meer wat je allemaal verkoopt. Pull is op het juiste moment, bij de juiste persoon, met de juiste boodschap aanwezig zijn. Kortom moet je dus meer met de ander (jouw doelgroep) bezig zijn, minder met jezelf. Confronterend? Lees mee over contentmarketing!

Wat moet ik veranderen?
Allereerst eens goed in de spiegel kijken. Bijna alle bedrijven hebben wel iets van ‘klant centraal stellen’ in hun missie of visie staan. Maar wees is echt kritisch: doe je dat ook? Pak jullie website er eens bij. Vertel je hier vooral over de organisatie, wat jullie de klant kunnen bieden en hoe geweldig jullie zijn? Of bied je oplossingen en handvatten voor jouw doelgroep? Als je dat laatste al doet dan ben je al op goed op weg!

Nieuwe teksten op de website dan maar?
Nee, zo gemakkelijk is het niet. In de titel riepen we niet voor niets dat het om een geloof gaat. De klant (echt) centraal zetten betekent iets voor je hele organisatie. Voor hetzelfde geldt is je website helemaal ingericht voor je doelgroep. Maar als ze je bellen of in de winkel langskomen dan worden ze omver geblazen met verkooptechnieken en salespraatjes. Matcht niet echt he?

Nieuw personeel dan maar?
Nou, nee. Maar het vraagt wel om een andere mindset. Een verkoper ineens sociale knuffelpraatjes laten voeren is een flinke omslag. Het begint in eerste instantie vooral bij de algemene gedachte op de werkvloer. Als het personeel afgerekend wordt op keiharde salesdoelstellingen dan is het logisch dat ze sociale praatjes met klanten achterwege laten.

Oké vanaf nu alleen maar knuffelen dus!
Zou wel mooi zijn inderdaad, maar daarmee krijg je geen brood op de plank. Tuurlijk is het noodzakelijk om sales te draaien, maar niet koste wat het kost. Je zult gaan merken dat mensen straks echt gekoppeld willen worden aan je bedrijf of merk. Niet omdat je iets verkoopt wat zij willen, maar omdat ze zich gewaardeerd en thuis voelen bij jouw merk of bedrijf.

Wat heeft dit dan met contentmarketing te maken?
Het geloof om klanten echt centraal te zetten gaat niet zomaar. Dit begint intern, daarna pas extern. Contentmarketing als aanpak proberen om te kijken of het werkt is te kort door de bocht. Maar als je echt gelooft dat pull beter werkt dan push dan is contentmarketing absoluut de juiste route. Al meer overtuigd over het ‘waarom’ van contentmarketing? Misschien ben je dan ook wel nieuwsgierig geworden naar de ‘hoe’.

Wouter
Gespecialiseerd in online strategie.
Terug