Instagram en YouTube gaan de concurrentie aan met TikTok

13 september 2020
Contentmarketing

De razend populaire app TikTok krijgt concurrentie van Instagram en Youtube. De nieuwe functie op Instagram, Instagram Reels, is inmiddels wereldwijd live en wordt door verschillende influencers al volop gebruikt. Ook YouTube hoopt een graantje mee te pikken van het TikTok-succes door in de toekomst YouTube Shorts te lanceren. 

Waar een aantal jaar geleden Instagram Stories als kopie van Snapchat werd geïntroduceerd, gebeurt dit nu met Instagram Reels. Met Instagram Reels kunnen gebruikers video’s maken van maximaal vijftien seconden, met daaronder verschillende geluiden of muziekjes. Je kunt de bekendste hits van dit moment kiezen, maar ook zelf nummers opzoeken via de Explore-functie. Door de samenwerking die Facebook heeft met muziekmaatschappijen, zullen waarschijnlijk al je favoriete nummers te vinden zijn. Vervolgens kun je zelf bepalen welk gedeelte van het nummer je wilt gebruiken. En om het allemaal nog wat leuker te maken, kun je je videoclip nog bewerken met speciale overgangen of filters. Ja inderdaad, dit lijkt allemaal als twee druppels water op TikTok. Maar Instagram heeft één groot voordeel ten opzichte van TikTok; je content is direct zichtbaar voor al je volgers. Wereldwijd heeft Instagram meer dan een miljard gebruikers en doordat Instagram Reels wordt toegepast binnen je al bestaande Instagram profiel, is het direct te gebruiken. Hierdoor hoeven influencers, die al een groot aantal volgers hebben op Instagram, niet zoals op TikTok eerst weer volgers krijgen. Zij kunnen direct alle content via Instagram Reels aan hun volgers laten zien. 

Naast Instagram gaat ook YouTube de concurrentie met TikTok aan, door in de toekomst te komen met YouTube Shorts. Hoewel een officiële release datum nog niet bekend is, werd in juni 2020 bekend dat Youtube aan het testen was met de nieuwe feature. Net zoals bij Instagram Reels, kun je bij YouTube Shorts straks een video van vijftien seconden uploaden. Over hoe het werkt hoeven we niets meer te vertellen, aangezien uit de tests bleek dat het op dezelfde manier werkt als TikTok en nu dus ook als Instagram Reels. Opvallend is dat ook bij YouTube Shorts de nieuwe feature binnen de huidige app gebouwd wordt. Op deze manier kunnen de huidige content creators direct aan de slag met de nieuwe feature en makkelijk content creëren voor hun huidige volgers. 

Zo, nu ben je weer helemaal op de hoogte. En op de vraag of gaat Instagram Reels en/of YouTube Shorts het gaat winnen van TikTok? hebben we eigenlijk maar één antwoord… Only time will tell!