6 augustus

Instagram, leuk! Maar ook voor jouw organisatie?

Instagram, een leuke manier om foto’s die je met je telefoon maakt, te delen met de rest van de wereld. Instagram telt 1,4 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 536.000 dagelijkse gebruikers. Toch wel veel he? Ter vergelijk: Facebook telt 9 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 6,1 miljoen dagelijks. Ok, Instagram heeft niet de ongekende populariteit van Facebook maar het is zeker een interessant medium voor bedrijven. Een blog waard dus.

Instagram is voornamelijk populair onder jongeren van 16 tot 24 jaar. Tijdens een social media presentatie werd mij gevraagd of jongeren massaal overstappen van Facebook naar Instagram. Facebook gaf in 2013 toe dat het dagelijkse gebruik van tieners in Amerika was afgenomen, maar in Nederland blijkt dat niet zo te zijn. Van de jongeren gebruikt 92% Facebook, terwijl in 2013 het aantal gebruikers 87% was. Terwijl de groei bij Facebook redelijk stagneert, groeit Instagram door. Instagram heeft het aantal Nederlandse gebruikers in een jaar tijd zien stijgen met maar liefst 347%. Interessant dus! Maar past de inzet van Instagram wel bij jouw organisatie?

Instagram KLM
Nederlandse bedrijven zijn nog niet zo actief op Instagram. Terwijl Amerikaanse en Engelse bedrijven hebben bewezen dat het een effectief middel is. Om een idee te schetsen: Scotch & Soda heeft het grootste Instagram account van Nederland met 41.500 volgers. Scotch & Soda is een Amsterdams kledingmerk, dat internationaal verkoopt. Op hun Instagram profiel plaatsen ze sfeerplaatjes van hun kleding, prints en designs. En met succes, de posts worden rijkelijk geliked. Maar wanneer kan je Instagram inzetten voor jouw organisatie? Instagram kan interessant zijn voor jouw organisatie als een product visueel vormgegeven kan worden. Denk aan auto’s, beauty producten, cultuurplatforms en fashion.

Hashtag overzicht KLM
Adverteren op Instagram kan nog niet in Nederland, maar er zijn een legio van andere mogelijkheden. Laat bijvoorbeeld Instagrammers die veel volgers hebben jouw product gebruiken en dit op instagram te plaatsen. Bij een marketingactie op Instagram die veelal succesvol wordt ingezet draait het om User Generated Content. Aan fans kan worden gevraagd om foto’s te maken als onderdeel van een wedstrijd. Daarbij wordt gevraagd om een bepaalde #hashtag te gebruiken, zodat alle foto’s in een overzicht te zien zijn. Zo geeft KLM aan ‘Tag your photo’s with #KLM’. KLM heeft ruim 34.000 volgers, terwijl er ruim 100.000 foto’s op de hashtag #KLM staan.

Mocht je jouw product goed visueel kunnen vormgeven dan heb ik deze do’s en dont’s voor je:

Do’s

  • Maak je eigen unieke hashtag code, maar gebruik ook algemene hashtags zodat jouw foto bij anderen onder de aandacht komt. Zorg er dan wel voor dat deze hashtag bekend gemaakt wordt onder jouw doelgroep.
  • Gebruik jouw Instagram account voor storytelling. Vertel het verhaal van jouw organisatie door middel van verschillende foto’s.
  • Zorg voor unieke content. Houd in je achterhoofd dat het publiek op Facebook en Twitter anders is en daarom andere content verwacht.

Don’ts

  •  Gebruik geen standaard foto’s, dat kan echt niet. Gebruik fancy filters en fotografeer anders dan anders.
  •  Gebruik geen url’s in je foto-omschrijving. Waarom niet? Instagram neemt de link niet over. Wanneer er wel een link staat zonder verwijzing kan dit irritatie opwekken bij je volgers. Als je wel een call-to-action wilt inzetten, kan je je website vermelden in je bio.
  • Plaatst geen foto’s die commercieel zijn. De foto en je Instagram strategie mist dan compleet zijn doel.

Conclusie: zet Instagram in als branding instrument voor je organisatie. Gebruik Instagram dus om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Bedenk voordat je Instagram gaat inzetten welk doel je wilt behalen. Het voornaamste doel van Instagram is inspireren, niet het behalen van sales. Wanneer je wel sales wilt behalen, kan je beter gebruik maken van andere kanalen die beter geschikt zijn voor sales doelstellingen.

Bron onderzoek: Nationale Social Media Onderzoek 2014 van onderzoeksbureau NewCom Research & Consultancy.

 

 

Willeke Stam
Gek op content met een voorliefde voor kattenfilmpjes.
Terug