
Hoe blink jij uit tussen één miljard Instagram-gebruikers? Je kan natuurlijk een livesessie starten tijdens een íets te gezellig feestje of een pikante afbeelding posten, maar we blijven deze keer binnen de lijntjes. Dat had je niet van ons verwacht, hè? Tip: maak Instagram-SEO onderdeel van jouw marketingstrategie. Hoe je dat doet? Wij helpen je!
We beginnen bij het begin. Wel zo logisch. Voor de meesten vast al bekend, maar voor de SEO-dummies onder ons: SEO staat voor Search Engine Optimalization. En voor de mensen zonder talenknobbel: de vertaling daarvan is zoekmachine-optimalisatie. Door onderstaande tips toe te passen, komt jouw content op zoveel mogelijk plekken terecht. Van zoekresultaten tot voorgestelde inhoud op je feed. Dit alles zorgt voor meer views en ook voor nieuwe volgers, omdat je beter vindbaar bent. En het mooiste van dit alles? Het kost niets. 🤑
Tip 1: Gebruik trefwoorden.
We wisten natuurlijk allang dat we bepaalde inhoud kunnen vinden met behulp van hashtags, locaties, gebruikers- en profielnamen. Maar hoe zit dat met trefwoorden? Trefwoorden zijn eigenlijk hashtags zonder hashtag. Het zijn de woorden waar jij gebruik van maakt in jouw postbeschrijving. Door relevante trefwoorden toe te voegen aan je post, komt deze terecht bij diegene die dezelfde woorden opzoekt. Voeg de belangrijkste trefwoorden óók toe aan je (gebruikers)naam en bio, om jezelf nog makkelijker vindbaar te maken. 🔎 Hoe vaker jij jouw trefwoorden toepast, hoe hoger je eindigt in de voorgestelde feed.
Tip 2: Relevante hashtags.
Hashtags mogen op Instagram natuurlijk niet ontbreken. Want zeg nou zelf: een Instagrampost zonder hashtags is als een pizza zonder tomatensaus. Of, om in Crowd-taal te spreken, als een tosti zonder kaas. 🧀 Je snapt wat we bedoelen: het is essentieel. Gebruik daarom relevante en gerichte hashtags bij elke post. Zoek eerst je hashtag op via de zoekbalk. Zo kom je erachter welke hashtags veel worden gebruikt en dus het meest relevant én populair zijn. Bovendien kunnen Instagrammers hashtags volgen. Hierdoor verschijnen berichten met die desbetreffende hashtag op hun feed.
Tip 3: Alt-tekst toevoegen.
Een alt-tekst is een tekstbeschrijving van een afbeelding of video voor als de post niet laadt én het maakt de inhoud toegankelijk voor mensen met een visuele beperking. Maar de alt-tekst helpt Instagram ook. Het maakt namelijk de inhoud en het onderwerp van de post duidelijk. Hierdoor kan bepaald worden of het relevant is voor een specifieke zoekopdracht. Je kan de alt-tekst ook zelf invullen. Tijdens het uploaden van een post, klik je bij de állerlaatste stap op ‘geavanceerde instellingen’. Bij ‘toegankelijkheid’ vind je de optie voor het schrijven van een alternatieve tekst. Gebruik hier ook weer je trefwoorden.
Tip 4: De Instagramrichtlijnen.
De richtlijnen voor aanbevelingen waar gebruikers en posts op Instagram aan moeten voldoen, worden steeds strenger. En ja, het wordt goed in de gaten gehouden. 🕵️ Accounts die in strijd zijn met de richtlijnen van Instagram, komen namelijk lager of zelfs helemaal niet in de zoekresultaten te staan. De inhoud wordt wel op je account weergegeven, maar is dus moeilijker te vinden. Hou je daarom altijd aan de richtlijnen.
Kortom: trefwoorden, hashtags, alt-teksten en richtlijnen zijn dé ingrediënten voor een perfect SEO-recept op Instagram.
Hé, hó, let’s Instagram!