
Tijdelijk een foto of video plaatsen? Dit klinkt als Snapchat maar niets is minder waar. Sinds 2016 biedt Instagram met haar Instagram Stories deze optie ook aan. Je kan content delen die na 24 uur automatisch weer verwijderd wordt. Daarnaast is het een optie om een link aan deze foto of video te koppelen. Volgers hoeven dan slechts omhoog te swipen om de link te openen. Maar wat zijn naast deze link nog meer voordelen?
Kwantitatief boven kwalitatief
Waar je feed draait om het perfecte plaatje, moet je Stories vooral niet volmaakt zijn. Transparantie is belangrijk. Het moet lijken alsof de foto of video net gemaakt is, zonder teveel gedoe. Zo is het meer een real-life update, dat vinden volgers leuk. Je kunt er weinig tekst in zetten, dus veel tijd ben je er niet aan kwijt. Zorg er wel voor dat je altijd achter je Stories staat. Gebruik geen wazige foto’s of video’s van slechte kwaliteit. Je zendt het vanuit je bedrijf dus zorg ervoor dat wat je erop zet, past binnen je strategie.
Interactie
Echt het gesprek aangaan met je volgers? Dan is Instagram Stories het medium to be. Zo kan je hen vragen naar hun mening of hen uitnodigen om vragen in te sturen. Welke opties er precies zijn? We sommen ze hieronder voor je op:
- Een poll aanmaken // Je volgers een keuze voor je laten maken of om hun mening vragen. Je hebt hem vast vaak voorbij zien komen. Met de poll kun je een vraag stellen en daarbij twee antwoordmogelijkheden geven.
- Locatie, @ en # // Vergroot je bereik door je locatie te delen, te vertellen met wie je bent of een #hekkie te gebruiken. Zo krijgen ook de gebruikers die zoeken op een bepaald evenement of een bepaalde hashtag jouw Stories te zien. Net als de volgers van degene met wie je bent.
- Vragen stellen // Ben je benieuwd wat je volgers dolgraag van jou of je bedrijf willen weten? Vraag het ze! Met deze optie bied je de mogelijkheid om een open antwoord te geven. Je kunt dus ook suggesties laten doen of goede moppen laten insturen.
- Live is life // Ben je klaar voor next-level-interactie? Dan is er de optie om live te streamen. Laat je volgers meegenieten van een brainstormsessie, een evenement of houdt een Q&A.
- Swipe up // Heb je meer dan 10.000 volgers? Bof jij even. Dan kun je namelijk in Instagram Stories een externe link plaatsen. Bijvoorbeeld naar je blog of je webshop. Niet zoveel volgers, maar wel een link delen in je Stories? Dan kun je dit doen door een advertentie in te zetten via Facebook’s Business Manager.
Korte, korter, nog korter, daar draait het om bij Instagram Stories. Mand! Wil je toch content plaatsen die langer duurt? Ga dan voor het eerste verticale-videoplatform: Instagram TV.