
Van onze kantoorheld Pippa kunnen wij altijd veel leren, en zo ook op het gebied van Instagram. Pippa zag de laatste tijd steeds meer van zijn vrienden petfluencer worden. Vandaag kregen wij een aantal tips ingeblaft om er voor te zorgen dat jouw huisdier de Kim Kardashian van het dierenrijk wordt. Maak kennis met petfluencing. Psssst…. ook handig voor mensen.
- Kies een goed thema
Tegenwoordig zijn er ontzettend veel petfluencers die zich allemaal op een andere manier laten zien. De ene hond houdt enorm van verkleden terwijl de ander weer een lifestyle-achtige Instagram pagina heeft. Een gouden tip hierbij is om te kijken naar de karaktereigenschappen van je huisdier en op zoek te gaan naar thema’s die erbij passen. Is je huisdier een tropische Ara dan is het niet zo’n goed idee om een rauw industrieel thema aan zijn Instagram te geven. Logisch toch?
2. Zonder Instagram account ben je nergens.
We trappen even een open deur open, maar zonder account kan je natuurlijk nooit de foto’s delen van je lomp grote konijn. Er komen wel een paar belangrijke dingen kijken bij het aanmaken van een Instagram. Allereerst, welke naam kies je voor zijn of haar Instagram. Het is altijd een goed idee om het soort dier in de naam te zetten dus bijvoorbeeld: @harry_thecat. Daarnaast moet de profielfoto direct opvallen. Dus pak even een goede camera erbij of gebruik de portretmodus op je Iphone. Als laatste is het belangrijk om een goede beschrijving toe te voegen. Zet bijvoorbeeld wat leuke karaktereigenschappen in de bio. Is je kat er lui? ‘Laziest cat in the world’ zou dan erg goed zijn.
3. Effectiever gebruik maken van je data.
Instagram geeft haar gebruikers de optie om te veranderen naar een ‘creator’ of ‘business’ account. Het voordeel hiermee is dat je meer inzicht krijgt in je volgers en bezoekers en daar dan slim op kan inspelen. Denk hierbij aan de momenten waarop je upload. Door even goed te controleren wanneer er het meeste verkeer is op je pagina weet je ook wanneer het gouden moment is om te uploaden. See the likes flowing.
4. It’s all about the strategy
Een goed begin is het halve werk en nog voordat je geüpload hebt is het dus ook belangrijk om al een plan te hebben liggen. In je plan is het belangrijk om te weten voor wie je upload. Kattenliefhebbers staan niet te springen om hondenfilmpjes en visa versa. Denk dus goed na over je doelgroep. Stel ook doelen voor jou en je huisdier. Wat willen jullie bereiken en wanneer willen jullie dat bereiken. Hieronder een paar basisonderdelen die niet kunnen missen in een Instagram strategie:
- Een lijstje met ‘haalbare’ doelen.
- Een duidelijke doelgroep
- Een uitleg met waarom de content van je huisdier anders is dan die van anderen.
- Verschillende visuele content voor verschillende formats. (IGTV, Stories en hoofdpagina)
- Een contentkalender. Wanneer komt wat online?
5. De juiste tone-of-miauw
Omdat huisdieren kunnen verschillen in hun karaktereigenschappen zullen ze dat ook moeten laten zien op Instagram. Jij moet zorgen dat jij de juiste tone-of-voice te pakken krijgt die ook past bij je huisdier. Als je huisdier er wat slimmer uitziet dan is het misschien leuk om semi-filosofische uitspraken als captions te gebruiken. Gebruikers van Instagram vinden het trouwens erg lekker als de foto en de caption elkaar versterken.
6. Hashtags, hashtags, hashtags.
Hashtags zijn belangrijk om meer mensen te bereiken die jouw viervoeter nog niet volgen. Hashtags verzinnen is nog niet makkelijk dus wij geven je even een aantal opties.
#pet #cutepets #petpics #petvideo #funnypets #petsoftheday #mypet #lovemypet #adorablepets #instafluff #fluffy #petsoftheworld #rescuepet #animalsinfluence #petfluencer #delight_pets #pawsome #pawfect #furfriends #dogsandcats
7. Laat je inspireren
Niet alleen om te kijken naar hun leuke content maar ook om te leren van hun strategie. Wij hebben een lijstje met de beste petfluencers voor je klaargezet.
Geordi La Corgi @lacorgi
Jill The Squirrel @this_girl_is_a_squirrel
Cheeto @princesscheeto
Pumpkin The Raccoon @pumpkintheraccoon
Nu kan je aan de slag met al deze tips! Oh ja, en vergeet Pippa niet te bedanken wanneer jouw doggo 10K volgers heeft!