Leer je doelgroep beter kennen door CBS-statline.

23 april 2018
Contentmarketing

Van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) kun je veel leren over je doelgroep. Wat doet jouw doelgroep? En waarom? Het CBS verzamelt gegevens die maatschappelijk en economisch van aard zijn. Op basis van die gegevens wordt onder andere bepaald hoe het met de economie gaat. Binnen CBS heb je CBS-statline. Hierin kun je in tabel- of grafiekvorm gratis verschillende gegevens zien over de Nederlandse bevolking.

Bijvoorbeeld:
·         Hoeveel 2-persoonshuishoudens zijn er in Nederland?
·         Of hoeveel alleenstaande moeders zijn er?
·         Of wat is het consumptiepatroon binnen de leeftijdsgroep 18-25 jaar?
Wat jij hieraan hebt? Simpel: je kunt door middel van CBS-statline informatie ophalen over jouw doelgroep of dillema’s ontdekken binnen jouw doelgroep. In dit blog worden vier dingen omschreven die je met CBS-statline kunt onderzoeken.

De omvang van je doelgroep bepalen
Je hebt je doelgroep vastgesteld en wilt weten wat jouw totale potentiële bereik is. In statline kun je ontdekken hoe groot de omvang is. Stel: je focusdoelgroep is een gezin met één kind. Statline laat zien dat dit 260.875 gezinnen zijn. In totaal zijn er in Nederland 1,7 miljoen gezinnen. Zo weet je dus dat 15% van de gezinnen één kind hebben en 85% van de gezinnen meer dan één kind.

Content schrijven op basis van de behoefte van je doelgroep
Stel je schrijft content met het thema “plezierig werken”, dan is het goed om te weten waarom mensen stoppen met werken of wat de voornaamste redenen zijn voor ziekteverzuim. Dit zodat je met je content kan inhaken op de problematiek. Uit onderzoek blijkt dat ruim 46% van ziekteverzuim zelfstandigheid in werk als oorzaak heeft. Zo kun je dus onderwerpen aankaarten zoals: Hoe waarborg ik mijn eigen werktempo? En: Hoe zorg ik dat ik zelf keuzes maak binnen mijn bedrijf?

Je doelgroep beter leren kennen
Je hebt je doelgroep bepaald, maar je wilt meer weten over je doelgroep. Wat verdient jouw doelgroep? Waar halen zij hun inkomsten vandaan? Zijn ze in het bezit van een auto? Huren ze of kopen ze woningen? En wat is het bestedingspatroon? Ook bij dit voorbeeld gaan we uit van de doelgroep 1-persoonshuishoudens. Wist je dat deze groep gemiddeld €740 per maand uitgeeft aan huisvesting en € 1.200 per jaar aan uit eten gaan en hotelovernachtingen?

Doelgroepen met elkaar vergelijken
Zoals in het vorige voorbeeld wordt benoemd kan je je doelgroep steeds beter leren kennen. Wanneer je meerdere doelgroepen hebt, kun je deze ook eenvoudig met elkaar vergelijken. Bijvoorbeeld het verschil in bestedingspatronen tussen 1-, en 2-persoonshuishoudens. Een 1-persoonshuishouden geeft ruim 180 euro per maand uit aan eten; een 2-persoons €333 per maand. Dus eten kost voor een 2 persoonshuishouden €10,95 (€5,47 per persoon) en 1-persoonshuishoudenkost €6,03 per dag. Stel je bent een bedrijf dat maaltijdboxen produceert en distribueert, dan kun je eenvoudig uitrekenen wat gemiddeld wordt uitgegeven binnen jouw doelgroep en je product of productprijs daarop aanpassen.

Dit zijn 4 voordelen van CBS-statline voor jouw doelgroepen kennis. Duik eens in de wereld van data en laat ons weten wat jij hebt ontdekt!