Like, share en win
25 april

Like, share and don’t win!

Ik word zelf stapel van alle goede bedoelingen van de Facebook beheerders en organisaties die Facebook gebruiken. Veel acties zijn gericht op het verkrijgen van likes. En dat is natuurlijk geweldig, maar helaas gebeurt het zonder dat de nieuwe fan dat ook echt door heeft.

De laatste maanden is het gebruik van like, share and win-acties geëxplodeerd. De ene like, share and win-actie is nog niet van mijn timeline verdwenen of er staan er nog 5 klaar. Tijd om eens wat dieper in te duiken.

Een mooi voorbeeld is Kroes interieur. Het bedrijf is vanaf 4 september 2012 lid van Facebook en heeft al een aantal “succesvolle” like, share and win-acties achter de rug. Eentje die ik nog kon achterhalen staat hieronder.

Like, share and loose

Zoals je kunt zien, is het een behoorlijk succesvolle acties geweest. Even de cijfers: bijna 2700 shares, 1750 likes and 220 comments. Dus als je puur naar de cijfers kijkt dan is het echt goed wat ze doen bij Kroes Interieur. Kijk je wat verder, kom je tot andere gedachten.

Regels promoties Facebook

Er zijn namelijk regels bij het maken van een acties, zoals hierboven gemeld. Facebook geeft het ook aan bij hun guidelines. Zie voor de paragraaf onderstaand blok.

[box]i. Promoties op Facebook moeten beheerd worden via Apps op Facebook.com, op een canvaspagina of met een pagina-app.
ii. Promoties op Facebook moeten:
a. Een complete ontheffing van Facebook bevatten voor elke deelnemer.
b. Duidelijk aangeven dat de promotie op geen enkele manier is gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook of is geassocieerd met Facebook.
c. Openbaren dat de deelnemer gegevens verstrekt aan [ontvanger(s) van de gegevens] en niet aan Facebook.[/box]

Dat is eigenlijk het eerste. Zelfs als we dat er buiten beschouwing laten dan is het voor Kroes Interieur nog steeds niet mogelijk om een eerlijke manier van verloting te verrichten. Twee redenen:

  1. Je kan als beheerder  slechts de laatste 500 nieuwe “vind-ik-leuks” zien
  2. Door privacy instellingen van delers (share) kan het zijn dat Kroes dit niet kan zien.

Dus dan is het prettig voor de organisaties om de likes binnen te halen en een prijs weg te geven, maar het gaat niet op een eerlijke manier.

Hoe kan je dit ondervangen?

Toch kan ik me voorstellen dat je dit wil gaan uitproberen. Kroes Interieur heeft dit op een goede manier opgelost. Zij maken tegenwoordig gebruik een app, Doe mee en win. In deze Facebook applicatie houden zij zich aan de regels van Facebook, maar ook is het een goede manier van verloting.

Nu lijkt het een dure oplossing om een Facebook app te ontwikkelen. Gelukkig is dat niet meer zo. Er zijn veel partijen die simpele apps aanbieden tegen goede prijzen.

North Social: Zij hebben ongeveer 20 standaard apps. Deze kun je zelf van een eigen design voorzien. De installatie is behoorlijk simpel en bijna iedereen zou het moeten kunnen. Kosten voor het gebruik van alle apps is afhankelijk van je fanbase en begint bij $ 2 per dag.
AppBistro: Deze partij biedt een scala van apps. De apps zijn ook gemakkelijk te installeren. De kosten varieëren van gratis apps tot aan apps die per maand afgerekend moeten worden.

Twee partijen waarvan ik denk dat het voor een kleine organisatie handig is om eens naar te kijken. De meeste hebben functionaliteiten genoeg om mee aan de bak te gaan. Daarnaast zijn de kosten/baten van de bovenstaande partijen goed. Mocht je nog andere partijen willen hebben waar jij wel eens mee gewerkt hebt, laat het dan even hieronder weten.

 

Yasser Dehnavi
eigenaar Crowdmedia | online marketing | content marketing | social media | snowboard | Zwolle | papa | hardlopen
Terug