Mark Joost Meijer: wandelend cliché.

20 mei 2021
Crowdmedia

‘We are not nouns, we are verbs’, zei Stephen Fry ooit. Je bent geen ding, je bent wat je doet. Ik ken deze uitspraak pas twee dagen, maar hij bevalt me zeer. Toen ik zes jaar was en mensen me vroegen wat ik later wilde worden, wist ik het antwoord nooit. Had ik toen die uitspraak van Stephen Fry maar gekend! Dan hadden mijn ooms en tantes vreemd opgekeken. En was ik verlost van dat knagende gevoel dat je iets moet worden als je groot bent. 

Oké. Prima. Zeg het maar, Mark Joost: wat doe jij? Goede vraag. Wat doe ik? Ik schrijf. Voor de lol en voor het geld. Maar ook als ik voor het geld schrijf, schrijf ik voor de lol. 

Ik wandel. En dan luister ik naar podcasts. Daar was ik al mee begonnen voordat de hele wereld in de greep van een klein virus kwam, maar de intelligente lockdown van maart 2020 heeft mijn wandeltijd flink omhoog geschroefd. Dagelijks probeer ik ongeveer een uur te lopen terwijl ik naar een aflevering van RadioLabWinteruur of On the Media luister. 

Ik ben podcasts zo leuk gaan vinden dat ik er zelf ook maar mee begonnen ben. Samen met een bevriende geluidsstudio (de Podcast Factory) maak ik Succes Is Voor Losers, een podcast die je helpt om je te verzoenen met de absurditeit van het leven. Aan het eind van elke aflevering zing ik ook nog eens een liedje op de melodie van een bekend lied.

Daarnaast voed ik ook twee kinderen op. Hoewel mijn vrouw zo haar twijfels heeft over mijn opvoedkundige kwaliteiten. Ik hou wel heel veel van ze. En kijk graag naar series. En naar films. En ik lees weleens een boek. En ik doe aan karate. Als we niet in lockdown zitten. 

Hartstikke fijn voor je, maar wat ga je eigenlijk bij Crowdmedia doen?Schrijven natuurlijk. En ideeën bedenken. Creatieve masterplannetjes die onze klanten helpen om de wereld te veroveren. Om met betekenisvolle en onderscheidende content het verschil te maken. Hiervoor heb ik een kleine negen jaar content geschreven en campagnes bedacht voor Wehkamp. Was ook interessant. En leuk. En leerzaam. Maar ik heb ontzettend veel zin om weer voor verschillende klanten aan de slag te gaan.

Dat was mijn volgende vraag eigenlijk: wat deed je hiervoor? Vóór Wehkamp schreef ik copy en bedacht ik campagnes bij het inmiddels ter ziele De Frank Pels Company. Voor klanten als Autodrop, Fisherman’s Friend, De Hypotheker en Oldtimers. Van Frank Pels heb ik het vak geleerd. Een betere leermeester kon ik me niet wensen. Daar pluk ik nog steeds de vruchten van. 

En als je jezelf tóch met een zelfstandig naamwoord moet omschrijven?Als het echt moet, doe maar: wandelend cliché.

Oké. Doen we dat.