Contentmarketing is geen onderdeel van marketing, maar een manier van denken. Gekochte media is veranderd in verdiende aandacht. We nemen je mee in de belangrijkste ontwikkelingen tussen traditionele marketing en contentmarketing.
Van wat naar waarom
In den beginselen van marketing werd er geroepen dat je de beste, de goedkoopste of de snelste was. De marketingboodschap was compleet. Die tijd is voorbij. Je moet nu uitleggen waarom je iets doet, dan val je pas op. Wat is de identiteit van je organisatie? Dát is belangrijk.
Van vertellen naar ervaren
Jouw USP kan gebaseerd zijn op kwaliteit. Je vertelt dat je de beste bent, maar geloven mensen dit zomaar? Je moet het ze laten ervaren, zodat jouw doelgroep zelf beseft dat jij kwaliteit biedt. Dit worden de ambassadeurs van je bedrijf die jouw evangelie verder vertellen.
Van jouw interesses naar interesses van de doelgroep
Vroeger werd de boodschap die voor het bedrijf belangrijk was de wereld in geslingerd. Maar vindt de doelgroep dat ook interessant? Waarschijnlijk niet. Bij contentmarketing gaat het erom dat de boodschap bij jou als bedrijf past, maar ook interessant is voor de doelgroep. Bij aantrekkelijke informatie vindt de doelgroep het de moeite waard om met jou in contact te blijven.
Van zenden naar interacteren
Het adres van een bedrijf opzoeken, een brief schrijven, postzegel plakken, naar de brievenbus … je kan het je bijna niet meer voorstellen. Vroeger was de drempel om in contact te komen met een bedrijf hoog. Nu is een tweet zo verstuurd. Het draait om interactie. Zo kan je een negatieve reactie ombuigen en investeer je in de relatie met je doelgroep.
Van offline naar online
We hebben tegenwoordig meer keuze dan de advertentie in de krant of het uitklapbord op de hoek. Dat wil niet zeggen dat offline verleden tijd is. Het draait om de juiste combinatie. Je kiest het medium waar je de doelgroep bereikt en de meeste zichtbaarheid hebt.
Al met al draait het om het duurzame effect. Contentmarketing zorgt voor een beter bereik bij je doelgroep en verhoogde zichtbaarheid, waardoor meer prospects zullen converteren naar een lead. Zie jij nog andere verschillen? Deel ze!