Marketing Madness: Pepsi, hate it or love it.

15 april 2020
Campagnes

Ben jij team Pepsi of ben jij team Coca-Cola? Wat marketing betreft kan je soms maar beter team Coca-Cola zijn. Pepsi heeft het laatste decennium een aantal flinke misstappen gemaakt en wij zetten de grootste voor jou op een rijtje. 

In onze vorige Marketing Madness schreven we al over Dove die in 2017 flink de fout in ging. Nu is 2017 ook niet bepaald het marketingjaar van Pepsi. Zij dachten een mooi staaltje influencer-marketing in te zetten door Kendall Jenner te strikken voor hun reclame. De boodschap was alleen garantie voor een flinke dosis kritiek. 

2017, het jaar van grote protesten en marsen. Denk aan de women’s march of de Black Lives Matter-beweging. Pepsi dacht hier met hun reclame goed op in te spelen. Iets dat niet zo slim bleek te zijn. In de reclame zien we een protestmars die langs de locatie loopt waar Kendall Jenner toevallig een fotoshoot heeft. Ze krijgt oogcontact met iemand uit de mars en die vraagt haar ook mee te lopen. Daarop trekt ze haar pruik af, veegt haar lippenstift af en gaat mee met de stoet. Het beeld eindigt met Kendall die een politieagent een blikje Pepsi geeft. Eind goed al goed zal je denken. 

Maar deze reclame kreeg nogal een staartje. De suggestie die Pepsi wekte dat alles opgelost kan worden met een blikje frisdrank riep meteen kritiek op. Op social media gingen mensen direct los. Er verschenen foto’s van Martin Luther King die in de boeien werd geslagen met bijschrift: ‘Wacht even, ik heb een blikje Pepsi bij me.’ Ook hadden veel mensen het gevoel dat Pepsi misbruik maakte van de Black Lives Matter-beweging, die opkomen tegen het politiegeweld. Na al deze kritiek verwijderde Pepsi de reclame van YouTube en bood zijn excuses aan. 

Gelukkig heeft Pepsi een goed PR-crisis team en dankzij hun concurrentie met Coca-Cola is er vaak spannende marketing van beide frisdrankproducenten. Pepsi herpakte  zichzelf en kwam in 2018 terug met een oude bekende marketing actie: De Pepsi Taste Challenge. Dit keer deden ze dat met een blikje Pepsi MAX. De challenge is om blind een glas Pepsi MAX en een glas Coca-Cola te proeven en daarna te bepalen welke het lekkerste is. Misschien een leuke quarantaine challenge voor als je thuis niets meer te doen hebt. Dan weet je ook direct of je team Pepsi of team Coca-Cola bent!